Najväčšia slovenská banka končí s billboardmi, s vizuálnym smogom Mesto Žilina bojuje priebežne


Foto: Najväčšia slovenská banka končí s billboardmi, s vizuálnym smogom Mesto Žilina bojuje priebežne Foto: ilustračné

Pred niekoľkými dňami oznámila najväčšia komerčná banka na Slovensku zmenu v reklamnej stratégii, ktorej súčasťou je úplné vynechanie voknajšej reklamy. Slovenská sporiteľna, ktorá spravuje účty viac ako 2,3 milióna klientom, sa chce správať spoločensky zodpovedne a nezhoršovať kvalitu života vizuálnym smogom.

„Rozhodnutie nevyužívať vonkajšiu reklamu je súčasťou našej dlhodobej komunikačnej stratégie. Ako banka sme silní v práci s dátami, vo využívaní personalizovaných ponúk a digitálnej komunikácii, preto sme už niekoľko rokov postupne znižovali podiel vonkajšej reklamy v rámci našej mediálnej stratégie. Navyše, v ostatných rokoch sme išli do kvalitnejších typov plôch ako sú citylighty a backlighty, teda nie do klasických billboardov,“ potvrdila Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Len za minulý rok vynaložila banka na vonkajšiu reklamu sumu približne 1,2 milióna eur, začiatkom mesiaca oznámila, že ako zodpovedný a inovatívny líder nebude ďalej prispievať k vizuálnemu smogu vo verejnom priestore. K tomuto kroku sa postupne pridávajú viaceré firmy a korporácie, ktoré si uvedomujú kontraproduktívnosť podobnej propagácie.

Čierne reklamné stavby vznikajú cez noc, ich odstránenie je legislatívne náročné

Tak ako väčšina veľkých miest na Slovensku, aj Žilina bojuje s vizuálnym smogom, ktorý spôsobujú vonkajšie reklamy. Ešte v roku 2014 odhadovalo mesto, že v Žiline je viac ako 5 800 nelegálnych reklamných plôch.

Zatiaľčo ich odstraňovanie je legislatívne náročné, nové nelegálne plochy neustále pribúdajú. Výnimkou nie sú prípady, kedy sa plocha na mieste objaví bez označenia a “majiteľ” nelegálnej reklamy si ju označí až po čase.

Následne sa staviteľ plochy začne bezdôvodne obohacovať, pričom vlastníci pozemkov nemusia ani len tušiť, že im niekto postavil na nich reklamný pútač. Podvodom tak získava spoločnosť finančné prostriedky na úkor kvality verejného priestranstva. Presné čísla nelegálnych reklamných plôch však mesto neeviduje.


„Nemáme k dispozícii presné čísla nelegálnych reklamných plôch na území mesta, v boji s reklamným smogom však stále pokračujeme. Na ceste do Strečna sme od začiatku roka odstránili približne 50 bilbordov, aktuálne pracujeme na odstránení nelegálnych bilbordov v smere na Kysucké Nové Mesto, tu evidujeme 22 nelegálnych stavieb, ktoré sú v procese riešenia,“ potvrdila hovorkyňa mesta Žilina Barbora Zigová.

Žilina vedie dva súdne spory pre nelegálnu reklamu

Mesto Žilina bude v najbližšej dobe riešiť vizuálne očistenie cesty smerom na Rajec, ktorá je takisto posiata nelegálnymi plochami. Jedným zo spôsobov boja je aj vedenie súdnych sporov, v minulosti takto získal mestský rozpočet aspoň časť peňazí z nelegálne prevádzkovanej reklamy.

Kuriózne je, že po vypovedaní nájomnej zmluvy jedna z lokálnych spoločností prevádzkovala nosiče naďalej, pričom vydala bedzôvodné obohatenie v identickej výške, ako keby mala naďalej platnú nájomnú zmluvu. Rozdiel medzi realizovaným ziskom od inzerentov a nájmom podľa neplatnej zmluvy tak zostal spoločnosti.

Dnes vedie mesto už len dva súdne spory. „Aktívne sú už len dva spory, a to súdny spor, vedený so spoločnosťou euroAWK, spol. s.r.o. a NUBIUM, s.r.o.“ dodala Zigová. Prvá menovaná spoločnosť spolupracovala s mestom pri odstránení nelegálne umiestnených vlastných nosičov na ceste zo Žiliny do Mojšovej Lúčky.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu