Redakčný test: Genesis G80 - Zaslúžené privilégium


Foto: Redakčný test: Genesis G80 - Zaslúžené privilégium
Galéria: 57 fotiek

Keď som sa približne pred štyrmi rokmi dostal prvý krát za volant vtedajšieho Hyundai Genesis, spomínam si celkom jasne na moje vtedajšie obrovské nadšenie. Kórejci sa totiž bez rešpektu a s odvahou rozhodli vstúpiť do prémiového segmentu. A rozhodne nechceli nechať nič na náhodu. Luxusná limuzína Genesis disponovala špičkovou výbavou ako aj žiadaným pohonom všetkých kolies.

Nečakaným bonusom bola aj adekvátna benzínová „strojovňa“ pod prednou kapotou, ktorá pútala pozornosť. Aj preto som bol logicky veľmi zvedavý na ďalší osud spomínaného modelu. Aktuálne sa nám vďaka žilinskej spoločnosti ALTERIA MOTOR podarilo exkluzívne otestovať najnovší model Genesis.

Všetko je ale už inak. Hyundai medzičasom povýšil divíziu Genesis do pozície samostatnej prémiovej značky. A z Hyundai Genesis sa stal po novom Gensis G80. Nový Genesis G80, so špičkovým atmosférickým 6-valcom 3,8 V6 GDi, v kombinácii s 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies HTRAC, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Hyundai v našom regióne.

História modelu Genesis sa začala písať už v roku 2008. Prvá generácia luxusného modelu značky Hyundai si vybudovala veľmi slušné renomé v Ázii či na americkom kontinente. Do Európy sa ale oficiálne nedovážala. Na starom kontinente sa neskôr objavila až spomínaná druhá generácia z roku 2014. Opomenúť nemôžeme ani športový model Hyundai Genesis Coupe. Ten sa aj u nás objavil ešte pred uvedením druhej generácie luxusnej limuzíny.

Galéria: 57 fotiek

V roku 2016 sa v Hyundai rozhodli, po vzore niektorých japonských automobiliek, založiť samostatnú luxusnú alebo ak chcete prémiovú značku. Voľba padla celkom logicky práve na modely z radu Genesis. Prvým z radu nových modelov, ktorý sa objavil aj na našom trhu, je nami testovaný model Gensis G80. V globálnom priestore existuje okrem „našej“ verzie ešte aj dynamický ekvivalent s označením Genesis G80 Sport. Okrem tohto modelového radu ponúka nová kórejská automobilka tiež super-luxusnú vlajkovú loď Genesis G90, ako aj menší model Genesis G70. Ten by sa mal neskôr taktiež objaviť aj na našom trhu. V štádiu konceptov resp. prípravy sú aj ďalšie modely, vrátane luxusného SUV.

Na Slovensku je momentálne model Genesis G80 dostupný netradične len v jednej špecifikácii. Zabudnite preto v tomto prípade na niekoľkostranový cenník opcii. resp. príplatkovej výbavy na želanie. Nič také pri modeli Genesis G80 neexistuje. Jediná u nás ponúkaná výbava ale obsahuje prakticky všetky dostupné prvky, ktorými momentálne automobilka disponuje. Na výber je tak isto „len“ jediná motorizácia. Ale zato vyslovene adekvátna!

Podobne ako pri prvom „rande“ z pred pár rokov, sa Genesis aj teraz spolieha na úžasný atmosferický benzínový 6-valec s objemom 3,8 litra. Pohonná jednotka s komerčným označením 3,8 V6 GDi ponúka výkon 315 koní. Kombinuje sa zásadne s 8-st. automatickou prevodovkou. Štandardom je i špičkový pohon všetkých kolies HTRAC 4x4. Orientácia v cenníku modelu Genesis G80 je aj preto veľmi jednoduchá a rýchla. Záujemca si v konečnom dôsledku musí zvoliť „len“ farbu karosérie a farebné prevedenie interiéru, všetko ostatné je dané.

Aký je teda nový Genesis G80 v každodennej praxi?

Galéria: 57 fotiek

Majestátny dizajn s novým logom priťahuje veľkú pozornosť

Pojem majestátnosť je asi tým najlepším prirovnaním, ktorý sa hodí k modelu Genesis G80. Z limuzíny vyžaruje okrem toho tiež luxus či sila. Počas testovacích dní sme sa za volantom G80 cítili veľmi výnimočne. Značka Genesis predsa len nie je v našom priestore zatiaľ udomácnená. Jej „okrídlené“ logo v kombinácii s proporciami vozidla boli viac ako dostatočnou zárukou pre uprené pohľady, ako aj zvedavé otázky zo strany okoloidúcich.

Prednej časti jasne dominuje obrovská maska chladiča s vertikálnymi lamelami. Dynamiku okrem dizajnu svetiel, samozrejme s Full LED technológiou, zvýrazňuje aj športovo tvarovaný predný nárazník. Aj bočná silueta modelu Genesis G80 pôsobí prekvapivo športovo. Poznávacím znamením, typickým pre luxusné limuzíny, je v aj tomto prípade pomerne dlhá kapota motorového priestoru. Ľahko modifikovanú zadnú časť zdobí už „len“ nové logo značky Genesis. Model G80 opticky ešte viac rozširuje efektný dizajn koncových svetiel, ako aj dve mohutné koncovky výfukového systému obdĺžnikového tvaru.

Optickú majestátnosť testovaného vozidla v praxi podčiarkujú aj jeho rozmery. Miernou výhodou modelu Genesis G80, v porovnaní napr. s nemeckou konkurenciou, môže byť aj príslušnosť do akéhosi kvázi medzisegmentu, kam G80 vzhľadom na jeho vonkajšie ale aj vnútorné rozmerové proporcie radíme. Pre lepšiu predstavivosť sme celkové rozmery tohto modelu porovnali s Hyundai i40.

Genesis G80 meria 4990 mm (+245 mm v porovnaní s modelom i40), šírka dosahuje 1890 mm (+75 mm) a výška atakuje 1480 mm (+10 mm). Rázvor náprav má taktiež veľkorysú hodnotu na úrovni 3010 mm (+240 mm). Viac ako veľkorysý je podľa očakávania aj objem batožinového priestoru. Luxusný sedan ponúka v tomto prípade kapacitu na úrovni 493 litrov. V praxi ide o hodnotu, ktorá pre manažérske účely resp. palubnú batožinu s prehľadom a rezervou postačuje. Manipulácia s vekom kufra prebieha podľa očakávania elektronicky.

Galéria: 57 fotiek

Vitajte vo svete Genesis

Výnimočná atmosféra v prípade nášho Genesis G80, bola navodená už pri prvom kontakte, ešte v showroome žilinského zastúpenia značky Hyundai. Podpísalo sa pod to automatické dovieranie dverí a predovšetkým aplikácia bielej kože. Tá v interiéri navodzuje vskutku luxusnú atmosféru. V tomto prípade ale rozhodne nemožno hovoriť len o „povrchnej“ hre na efekt. Osobne síce nepatrím do skupiny tzv. „ohmatávačov“, ale aj tí by si pri modeli Genesis G80 v dobrom zmysle slova prišli na svoje.

Reč je v tomto prípade o skupine ľudí, ktorí cielene „ohmatávaju“ všetky časti palubnej dosky a následne takýmto spôsobom hodnotia kvalitu vyhotovenia interiéru. Genesis v tejto disciplíne pravdepodobne nesklame zrejme ani zarytých kritikov. Koža, ako aj drevené či kovové obklady interiéru, vrátane ich dielenského opracovania, dosahujú z môjho pohľadu skutočne špičkovú úroveň. Oproti verzii s obchodným označením s Hyundai v názve, padne do oka jedná zásadná zmena. „Obyčajný“ volič automatickej prevodovky nahradil jeho dizajnovo zaujímavejší, kvalitatívne lepší, ako aj praktickejší ekvivalent. Napríklad pri manipulácii s panelom klimatizácie si je možné o nový volič jemne podoprieť ruku. Celkovým stvárnením môžeme označiť pracovisko vodiča za skôr konzervatívne.

Vďaka príkladnej ergonómii tu majú všetky ovládacie prvky svoje presne stanovené miesto. Vyslovene americký nádych má snáď len ovládanie parkovacej brzdy. To je v tomto prípade situované „prekvapivo“ vľavo pod volantom. Tlačidiel je na palubnej doske na dnešné pomery viac ako dosť. Zároveň ale treba povedať, že ovládanie jednotlivých funkcii je napriek tomu stále prehľadné a intuitívne. Príjemným bonusom je, že väčšina z tlačidiel slúži spravidla len na jeden presne stanovený úkon.


Galéria: 57 fotiek

Monitor infotaimentu s priemerom viac ako 9 palcov ponúka podľa očakávania príkladnú grafiku. Navigácia, či 360 stupňový náhľad na okolie vozidla prostredníctvom sústavy kamier, je v tomto prípade samozrejmosť. Jednotlivé funkcie je možné ovládať aj dotykom. V našom prípade sme si ale vo väčšine prípadov vystačili s multifunkčným ovládačom na stredovej konzole, ktorý ponúka taktiež príkladnú ergonómiou. Nositeľom konzervatívneho odkazu tradície sú klasické „ručičkové“ hodiny, ktoré do takéhoto typu vozidla jednoducho patria.

Pochvalu si ďalej zaslúži prehľadný prístrojový panel. Celkové grafické prevedenie ako aj logika ovládania palubného počítača kopíruje modely Hyundai. To ale v tomto prípade rozhodne nie je interpretované výčitka. S tými najlepšími sa môže Genesis pokojne porovnávať aj vzhľadom na funkcie a celkové stvárnenie Head-up displeja. Samozrejme, vozidlá z kategórie kam patrí aj testovaný model G80, sú okrem špičkovej výbavy predovšetkým o celkovom pohodlí či komforte. V tomto prípade si veľkú pochvalu zaslúžia veľkoryso dimenzované kreslá, ktoré rozmaznávajú vodiča ako aj predného spolujazdca.

Samozrejmosťou je okrem širokej škály elektronického nastavenia ich vyhrievanie a odvetrávanie. Maximálny komfort možno následne očakávať aj v druhom rade. Genesis G80 si pokojne dokážem predstaviť aj v úlohe vozidla, ktoré si bude jeho majiteľ užívať z pohodlia zadnej sedačky. Vo dvojici sa vzadu cestuje doslova kráľovsky. Vďaka výklopnej stredovej opierke majú i zadní pasažieri prístup k ovládaniu komfortných funkcií. Okrem nastavenia zadných sedačiek, ktoré taktiež disponujú vyhrievaním a odvetrávaním, je možné z tejto pozície ovládať tiež špičkové audio značky Lexicon, či manipulovať so zadnou roletkou.

Galéria: 57 fotiek

Pasažier sediaci vľavo môže dokonca prispôsobiť aj pozíciu sedadla predného spolujazdca. K dokonalosti nám v druhom rade chýbali len dve drobnosti. Manuálne ovládanie bočných tieniacich roletiek vyvoláva v podobnom type skôr úsmev na tvári. O niečo viac ale zamrzí „len“ manuálna regulácia teploty pri výduchoch v druhom rade. Ako už bolo naznačené v predošlej časti, Genesis G80 je na našom trhu dostupný len s jednou výbavou. Inými slovami takpovediac v „plnke“. Za všetky doteraz ešte nespomenuté prvky výbavy vypichnime tiež kompletný balík jazdných asistentov, senzor monitorujúci kvalitu vzduchu v kabíne, vyhrievaný volant, vyhrievané čelné sklo, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú troj-zónovú klimatizáciu, adaptívny tempomat či panoramatické strešné okno a mnoho iného.

Jazdí tak ako sa od luxusnej limuzíny očakáva

Už pri mojej prvej skúsenosti s týmto modelom sa mi doslova vryli pod kožu jeho jazdné vlastnosti. Genesis G80 by som po jazdnej stránke prirovnal k vozidlu s dvomi tvárami. Prvá pozícia, ktorá mu sedí o niečo viac, je úloha rodinného auta, alebo ešte lepšie biznis limuzíny. Veď práve maximálny jazdný komfort spojený so špičkovo odhlučneným interiérom je prvá vec, ktorá sa od podobného typu vozidla automaticky očakáva. Reč je v tomto prípade o situáciách, keď sa na palube nenachádza len vodič či predný spolujazdec. Predsa len, predstava ako sa Genesis G80 „vrhá“ do zákrut s riaditeľom korporácie na zadnom sedadle, je mierne povedané „cez čiaru“.

Aj v pozícii hltača diaľničných kilometrov ale možno Genesis G80 považovať za veľmi rýchly „služobák“. Pri pokojnej jazde je na palube aj pri vysokých rýchlostiach optimálna akustická pohoda a takmer dokonalé ticho. Práve v týchto situáciách ešte viac vynikne dokonalý zvuk audia Lexicon so 17 reproduktormi. Na druhej strane, ani druhá pomyselná úloha v podobe zábavného auta nie je pre Genesis G80 z môjho pohľadu vôbec proti srsti. Dynamické radovánky si je ale ideálne užívať osamote. O zmenu celkového charakteru vozidla sa dokáže postarať nenápadne tlačidlo „Drive mode“, pri voliči automatickej prevodovky.

Okrem štandardného nastavenia sú ešte k dispozícii režimy Eco a Šport. Pohon všetkých kolies sa vo väčšine prípadov správa príkladne neutrálne. Práve v dynamickom režime ale „štvorkolka“ HTRAC posiela pocitovo viac výkonu na zadnú nápravu. Vďaka tomuto si viem s týmto vozidlom predstaviť slušnú porciu zábavy, napríklad na snehu. Hlavnou devízou pre pohodlnú ale na druhej strane i dynamickú a pritom stále bezpečnú jazdu je podvozok. Genesis G80 nedisponuje vzduchom odpruženým podvozkom. Svoju prácu si tu ale perfektne zvládajú proaktívne adaptívne tlmiče. Ich podporu je okrem pohodlia pri pokojnej jazde, veľmi cítiť aj pri dynamickom prejazde zákrutami.

Galéria: 57 fotiek

V podobných situáciách sa zároveň viac ako slušne eliminujú prirodzené náklony karosérie, čím sa G80 stáva krásne ovládateľným. Nakoniec ešte pár slov k samotnej pohonnej sústave. Atmosférický benzínový 6-valec o objeme 3,8 litra pôsobí v dnešnej eko-dobe nielen nostalgicky, ale vyslovene ako scifi. A pozor, tato pohonná jednotka dokonca nemá ani funkciu štart/stop! Maximálny výkon 315 koní je na veľkú limuzínu absolútne adekvátny. Bonusom atmosférických motorizácii je okrem jednoduchšej konštrukcie aj absencia akéhokoľvek turbo efektu.

Aj vďaka optimálnej súhre s 8-st. automatickou prevodovkou sa pri normálnej a pokojne jazde držia otáčky až prekvapivo nízko. Pri akomkoľvek prudšom zošliapnutí pedálu akcelerátora ale prevodovka bleskurýchle podradí pokojne aj o tri prevodové stupne. Následne sa spolu s postupne narastajúcimi otáčkami dostaví aj explózia krútiaceho momentu a výkonu. Celý tento proces je emočne ešte viac dotvorený adekvátnym zvukovým efektom 3,8 litrového objemu. To, že na občasné potešenie vodiča mysleli aj samotní konštruktéri, dokazujú na prvý pohľad nenápadné pádla pod volanom, určené na manuálne radenie prevodov.

Veľký otáznik visel v tomto prípade nad spotrebou paliva. Výrobcom udávaná priemerná hodnota na úrovni 11,8 litra na každých 100 kilometrov, nie je v tomto prípade údaj ríše snov, čo nakoniec potvrdil aj náš test. Vzhľadom na veľkosť Genesis G80 ako aj výkonové parametre motorizácie ide z nášho pohľadu v konečnom dôsledku o rozhodne zaujímavé i akceptovateľné čísla.

A náš celkový dojem?

V dnešnej dobe pôsobí Genesis G80 pomerne unikátne, alebo ak chcete aj exoticky. A práve toto môže byť do budúcna jeho veľmi silná stránka. Každý, kto v prémiovom segmente hľadá niečo iné, ako je silno etablovaná konkurencia, má v podobe modelu G80 rázom k dispozícii jednu skutočne zaujímavú alternatívu.

V Žiline si nový Genesis G80 môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Hyundai v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s.r.o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Hyundai. 

Plusy

  • Jedinečnosť a unikátnosť
  • Zaujímavá cenovka
  • Celkové prevedenie a jazdné vlastnosti

Mínusy

  • Jediná dostupná verzia
  • Prakticky nulové možnosti osobnej personalizácie

Výbava - Cena

  • Genesis G80 3,8 V6 GDi (testovaný model) - 64 990 €     

Technické parametre

ModelGenesis G80 3,8 V6 GDi
Motorbenzín
Pohon4x4
Počet valcov6
Výkon kW / koní232 / 315
Krútiaci moment Nm400
Pohotovostná hmotnosť- kg
Maximálna rýchlosť240 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1006,8 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu11,6 l / 100 km
Spotreba počas testu11,8 l / 100 km
PneumatikyDunlop SP Sport Maxx GT 

 

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik