Redakčný test: BMW X3 - Dospelosť


Foto: Redakčný test: BMW X3 - Dospelosť
Galéria: 81 fotiek

Obrovská popularita vozidiel typu SUV valcuje všetky automobilové segmenty, ten prémiový nevynímajúc. BMW v aktuálnom roku uviedlo na náš trh hneď niekoľko zásadných noviniek s vyššou stavbou podvozku. Mimo úplne nového „rebelského“ BMW X2, nesmieme opomenúť ani tretiu generáciu BMW X3, ktorú aktuálne testujeme. Okrem základnej verzie je v predaji už aj športovejší ekvivalent s karosériou typu SUV-kupé, teda BMW X4.

Aby toho nebolo málo, do konca roka sa ešte na našom trhu objaví aj nová generácia modelu BMW X5, a na dvere už klope aj super luxusné a očakávané BMW X7. Poďme však späť k testovanému modelu X3. Titulok „dospelosť“ jedným slovom azda najdokonalejšie odráža, aká je nová generácia tohto modelu. Zároveň je nutné dodať, že v praxi máme dočinenia s takmer dokonalým stelesnením pre športovo úžitkové vozidlo.

Nové BMW X3 v špičkovej vznetovej verzii xDrive 30d, v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v atraktívnom dizajnovom a výbavovom prevedení M Sport, nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne. Za možnosť zrealizovať tento test ďakujeme rovnako aj BMW Slovensko.

V roku 2003, teda približne 4 roky po predstavení prvého mníchovského SUV BMW X5, sme sa dočkali príchodu jeho menšieho súrodenca. Bola to prvá generácia modelu s označením X3. Od tých čias zaznamenalo BMW X3 zaujímavé, a na pomery značky takmer až revolučné, medzigeneračné obmeny. V druhej polovici minulého roka bola predstavená aktuálna, už tretia generácia tohto modelu. V porovnaní so svojimi predchodcami ju považujeme za jednoznačne najsebavedomejšiu a zároveň logicky aj najvyspelejšiu.

Mimochodom, vedeli ste, že v BMW nemajú veľmi v láske označenie SUV? Sami preferujú skôr označenie SAV (Sports Activity Vehicle), ktoré sa vraj ďaleko lepšie hodí na Mníchovské vozidlá so zvýšeným podvozkom. A my musíme konštatovať, že po našej skúsenosti s novou generáciou modelu X3,  dáva upravená skratka skutočne zmysel.

Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí celkom zdať, nová generácia BMW X3 je už od „podlahy“ úplne novým autom. Okrem módneho medzigeneračného odľahčenia, zapríčineného hojnejším využívaním hliníka, predstavuje tu najdôležitejšiu inováciu úplne nová podvozková platforma. Tá je na základe spätnej väzby od zákazníkov, v porovnaní s minulými generáciami, ešte viac prispôsobená špičkovým jazdným zážitkom na asfaltových komunikáciách. Pre „šoférsky“ orientovaného užívateľa je v praxi dôležité, že modulárna platforma s označením CLAR, naďalej počíta s preferenciou zadného náhonu. Toto samozrejme platí aj pri verziách s xDrive, ktorých je v ponuke podľa očakávania drvivá väčšina. Zásadných kúziel s novou platformou sa s určitosťou dočkáme aj v budúcnosti. BMW totiž horlivo pracuje na prvom SUV s čisto elektrickým pohonom. Produkčný model bude pritom vychádzať z nedávno predstaveného konceptu BMW iX3.

Prenesme sa z blízkej budúcnosti opäť do súčasnosti. Na našom trhu je aktuálne nové BMW X3 dostupné s tromi benzínovými a štyrmi naftovými motorizáciami. Zážihový základ predstavuje verzia xDrive 20i s prepĺňaným 2-litrovým štvorvalcom a výkonom 184 koní. Identický technický základ nájdeme aj pri verzii xDrive 30i, tu je však výkon odladený až na 252 koní. Čerešničkou na torte celého modelového radu ja následne špičková verzia X3 M40i z dielne BMW M Performance. V tomto prípade pracuje pod prednou kapotou 3-litrový 6-valec s výkonom až 360 koní.

Pri podobnom type vozidla nám ako veľmi racionálna príde aj voľba vznetovej verzie. Naftový základ pri novej generácii BMW X3 predstavuje verzia sDrive 18d, so vznetovým 2-litrom o výkone 150 koní. V tomto prípade ide zároveň o jedinú alternatívu s pohonom „len“ zadných kolies a rovnako aj jedinú možnosť, ako si nové X3 nakonfigurovať na želanie aj s manuálnou 6-st. prevodovkou!

Identická motorizácia sa ďalej ponúka aj vo verziách xDrive 20d (190 koní), resp. xDrive 25d (235 koní). V oboch prípadoch je už pohonný reťazec skombinovaný s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies xDrive. Naftový vrchol následne predstavuje nami testovaná špičková verzia xDrive 30d s 3-litrovým 6-valcom a výkonom až 265 koní. Pre úplnosť dodajme, že pre všetky spomenuté motorizácie je k dispozícii 8-stupňová automatická prevodovka resp. jej športovejší ekvivalent.

Čo ale dokáže v praxi ponúknuť nové BMW X3?

Galéria: 81 fotiek

Dizajnová evolúcia zameraná na dobrusovanie detailov

Už od samotného vzniku mníchovskej automobilky predstavujú jej hlavnú dizajnovú črtu neodmysliteľné „ľadvinky“. Neskôr sa k nim pridal aj nezameniteľný svetelný podpis. História nepozná veľa automobiliek, ktoré by si v dizajne tak dlho a úspešne „ctili“ svoj tradičný odkaz. V tomto smere je doslova až udivujúce, ako dokáže BMW neustále dizajnovo prispôsobovať svoj odkaz požiadavkám modernej dobe. Prednej časti novej generácie modelu X3 nemôže dominovať preto nič iné ako „ľadvinky“.

Tie sú tak, ako sa na správneho dospeláka patrí, teraz výrazne väčšie a dominantnejšie. Novinka aj vďaka tomu pôsobí z nášho pohľadu vyslovene luxusným dojmom. Svetlá s najnovším, teda hranatejším podpisom denného svietenia, v sebe celkom jasne odrážajú šport a dynamiku, teda prvky taktiež typické pre BMW. V našom prípade dynamicky nádych ešte znásobil športový nárazník verzie M Sport. Atletické línie z novinky priam sršia aj pri pohľade z profilu. Zásluhu na tom má nielen postupne sa zužujúca línia bočných okien, ale i ďalšie prvky príznačné pre paket M Sport.

Okrem povinnej jazdy v podobe emblému divízie M na predných blatníkoch, zaujmú predovšetkým nádherné 20-palcové disky kolies, s modrými strmeňmi. Zadná časť prináša decentný strešný spojler či masívne koncové svetlá s efektnou grafikou. Najväčšiu pozornosť tu ale púta predovšetkým dynamický nárazník s dvojicou reálne funkčných koncoviek výfukov. My už len za tento čoraz vzácnejší detail dávame novinke jednoznačne palec hore. Celkovo by sme mohli dizajn 3. generácie BMW X3 vo finále zhodnotiť ako tradičný ale zároveň aj mimoriadne inovatívny.

Galéria: 81 fotiek

Z hľadiska celkových rozmerov sa nová generácia X3 prakticky vyrovnáva prvému modelu X5. Celkové rozmery nového modelu sme pre zaujímavosť porovnali s jeho predchodcom. Po premietnutí do rečí čísel potom platí, že nové BMW X3 meria 4708 mm (+51 mm v porovnaní s minulou generáciou), šírka vozidla dosahuje 1891 mm (+10 mm) a výška atakuje 1676 mm (+15 mm). Rázvor náprav má hodnotu 2864 mm (+54 mm). Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní až 550 litrov.

Ešte viac ako samotný objem nás potešili mnohé detaily vhodné prémiovej kategórie. O možnosti sklápania sedadiel priamo z batožinového priestoru, či elektronickom ovládaní  dverí s funkciou podkopávania pod nárazník, sa je v tejto kategórii vozidiel zrejme zbytočné vôbec zapodievať. Za zmienku ale rozhodne stoja drobnosti v podobe dômyselného prekrytia pántov piatych dverí, precízne prepracovaného osvetlenia batožinového priestoru či medzipodlahy s plynovou vzperou!

Mimochodom, v priestore pod podlahou nehľadajte rezervnú ani dojazdovú pneumatiku. BMW aj v tomto prípade vsádza na opravnú sadu a pneumatiky typu run flat. Do tohto priestoru sa však v prípade potreby dá odložiť aj krycia roletka, čo je mimoriadne praktické. Po sklopení zadných sedadiel vnikne optimálne rovná podlaha s celkovým objemom až 1600 litrov.

Luxusný interiér s výnimočnou atmosférou

V dnešnej dobe sa už „prémiovým interiérom“ navonok prezentuje veľké množstvo výrobcov. Pre skutočne prémiové stvárnenie sú však z môjho pohľadu veľmi dôležité vyšperkované detaily. A v tejto disciplíne by BMW mohlo isť mnohým automobilkám príkladom. Výnimočnú BMW atmosféru zvýrazňuje za tmy efektný svetelný koberec. Ale spomeňme aj praktické drobnosti.

Galéria: 81 fotiek

Vyslovene funkčné riešenie predstavuje až trojica díz vyústenia ostrekovačov, ktoré dokážu oveľa účinnejšie očistiť čelné sklo. Na „béčkovom“ stĺpiku, ako aj na všetkých štyroch dverách, vyniká decentné písmeno X. Ide o odkaz na príslušnosť k rodine SAV, alebo ak chcete SUV modelov z Mníchova. Palubná doska v mnohom pripomína najnovšiu generáciu BMW Radu 5. Z technologického hľadiska dokáže nová generácia X3 ponúknuť už aj mnoho riešení, s ktorými pôvodne prišla vlajková loď, teda BMW Radu 7.


Za všetky spomeňme opäť napríklad efektný kľúčik od zapaľovania s displejom a zaujímavými funkciami. Každá minca má ale dve strany. V tomto prípade treba preto myslieť na jeho častejšie dobíjanie. Našťastie tento úkon prebieha veľmi jednoducho. Kľúčik stačí len položiť do odkladacieho priečinka v priestore pred voličom automatickej prevodovky. Na vozidlách BMW je nám mimoriadne sympatická vzájomná ergonomická príbuznosť. Je pritom prakticky jedno, či sedíte v najmenšom modeli resp. vo vlajkovej lodi.

Tradičná koncepcia s usporiadaným ovládacích prvkov je pri BMW vždy principiálne rovnaká. Nová X3 zaznamenala citeľný skok pri kvalitatívnom prevedení interiéru. Mnohé použité materiály, vrátane koženého čalúnenia, pôsobia pri medzigeneračnom porovnávaní vyslovene hodnotnejším dojmom. Predné sedadla s náznakom bočného vedenia evokujú nielen dynamiku, ale sú aj veľmi pohodlné. Optimálny „šoférsky“ posed s veľmi dobrým výhľadom ešte viac zvýrazňuje špičkový volant s optimálnou hrúbkou venca. Ide teda opäť o typický prvok, ktorý neodmysliteľne k BMW patrí.

Galéria: 81 fotiek

Stredovú konzolu vypĺňa tradičný anatomický „joystick“ voliča automatickej predovky. Ovládanie multimediálneho systému prostredníctvom iDrive predstavuje z nášho pohľadu ergonomickú špičku vo svete súčasných automobilov. Nakoniec, nie je žiadnym tajomstvom, že práve toto riešenie poslúžilo ako inšpirácia aj pre mnoho ďalších výrobcov. Centrálny displej vytŕča tradične a štýlovo do priestoru. Okrem špičkovej slovenčiny a mnoho zaujímavých funkcii, vrátane online prepojenia, známych aj z ostatných nových modelov BMW, stojí za zmienku vynikajúca čitateľnosť údajov za každých svetelných podmienok. A rozhodne aj prepracovaná grafika.

Pri modelovej rade X3 je novinkou možnosť dotykového ovládania. Nás oslovil predovšetkým špičkový kamerový systém s 360 stupňovým náhľadom na okolie vozidla. Podobne ako pri vlajkovej lodi BMW Radu 5, si je aj v tomto prípade možné zobrazovanie okolia vozidla efektne prispôsobiť pootočením nahľadového uhla snímania. Ďalším prvkom, na ktorý mnohí na vozidlách BMW nedajú dopustiť, je stvárnenie prístrojového panela. Nezameniteľnú atmosféru preto aj v prípade nového modelu X3 dotvára grafika „budíkov“, meniaca sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu.

Pozitívnym prekvapením pre nás bol tzv. rodinný faktor, na ktorý nové BMW X3 nezabudlo. Reprezentuje ho predovšetkým dostatočná porcia reálne využiteľných odkladacích priečinkov. Mierne komicky v tomto smere pôsobí len predelená priehradka pred spolujazdcom, do ktorej sa tým pádom v neporušenom stave nezmestí napríklad ani dokument vo formáte A4. Priestor v druhom rade je zameraný viac na komfort. To už na pohľad prezrádza „nešportovo“ vytvarovaná lavica. Jej ploché proporcie vynikajú pri inštalácii detských autosedačiek. Samozrejme, mimo toho sa v druhom rade veľmi pohodlne odvezú pokojne aj dvaja nadpriemerne urastení ľudia.

Pod priestorovú hojnosť sa v nemalej miere podpísal spomenutý predĺžený rázvor. Z hľadiska preferovanej výbavy sa pri fantázii spojenej s možnosťami peňaženky tradične nekladú prakticky žiadne medze. Nami testovaný exemplár so zaujímavých prvkom obsahoval napríklad špičkový Head-Up displej, panoramatické strešné okno, elektronickú reguláciu tlmičov, adaptívne LED svetlá, parkovací asistent či špičkové audio Harman/Kardon a samozrejme mnoho iného.

Jazda ako z veľkej knihy

Napriek všetkému už spomenutému smerovala naša najväčšia zvedavosť prioritne k pocitom z jazdy. Nakoniec, veď ako hovorí známy slogan, „radosť z jazdy“ by u BMW mala byť na prvom mieste. Začíname mierne netradične, pohľadom pod prednú kapotu. Už koncepcia uloženia motora zainteresovaným napovie, že BMW to so špičkovými jazdnými vlastnosťami myslí smrteľne vážne. Na mysli nemáme len viditeľné výstuhy, ale predovšetkým samotné umiestnenie agregátu. Ten sa nachádza čo najviac za prednou nápravou, čo je mimoriadne dôležité pre čo najoptimálnejšie rozloženie hmotnosti.

Galéria: 81 fotiek

Kompletne prepracovaná pohonná jednotka v tomto prípade neklame ani svojím označením. Za skratkou 30d sa totiž ukrýva tradičný rádový 6-valec s objemom 3 litre. Impozantné sú aj jeho výkonové parametre. Maximálny výkon 265 koní, ale predovšetkým krútiaci moment 620 Nm, vzbudzujú zaslúžený rešpekt. Zrýchlením z pokoja na 100 km/h za 5,8 sekundy, dokáže turbodieslové BMW X3 v praxi zahanbiť nejeden „ostrý“ hatchback!

Svoj pôvod v spaľovaní nafty agregát nezapiera ani typickým vonkajším zvukovým prejavom. V kabíne už ale panuje úplne iný svet. Svet ticha a pohody. Práve v tomto kontexte je najlepšie badateľná vynaložená precíznosť s dôrazom zameraným na akustickú pohodu na palube. Špičkovému turbodieslu viac ako úspešne sekunduje ďalší prvok typický pre značku BMW. Hádate správne, na mysli máme 8-st. automat ZF, ktorý radí jemne a precízne. Okrem toho je priam udivujúce, aké široké spektrum pracovných otáčok motora dokáže reálne využívať. Pri komótnej jazde v ekologickom režime sa otáčky často krát približujú takmer až k úrovni voľnobehu.

Naopak, pri športovom režime atakujú hranice obmedzovača. Nové BMW X3 ponúka 3 základné režimy jazdy. Východiskový Comfort, úsporný Eco Pro ako aj dynamický Sport. Posledné dva si je možné okrem štandardných nastavení taktiež prispôsobiť podľa preferovanej potreby, na úrovniach Sport Plus ako aj Eco Pro Plus. Pozitívnym a nečakaným prekvapením bola pre nás jazda v úspornom režime. Ani v tomto prípade nejde vyslovene o „nudu“. BMW totiž nenásilnou formou, prostredníctvom grafiky displeja prístrojového panelu, motivuje vodiča k čo najúspornejšej jazde. Najviac po chuti nám bol aj napriek tomu športový režim. Podpísal sa pod to predovšetkým „hravo“ naladený podvozok. Na kamienkoch, resp. inom nestabilnom povrchu, je na rozdiel od mnohých konkurentov jasne cítiť hravosť v podobe preferencie zadnej nápravy.

Jazdné vlastnosti sú ale všeobecne vďaka inteligentnému pohonu všetkých kolies xDrive krásne čitateľné a vyvážené. Aj napriek značnej sile agregátu nie je BMW X3 30d určené len na zážitky pri jazde v priamke. Rovnako schopne sa novinka správa aj v zákrutách resp. serpentínach. V tomto smere sa nám spoza volantu jednoducho ani nechcelo uveriť tomu, že automobil váži takmer 2 tony.

Nakoniec ešte pár našich postrehov k samotnému určeniu automobilu. Mnohí považujú Mníchovské SUV-čka za „len“ ako veľmi schopné na ceste. S týmto názorom sa rozhodne nedá nesúhlasiť. Na druhej strane, ak je to potrebné, nová X3 sa určite nezľakne ani terénu. V tomto smere budí rešpekt udaj o svetlej výške na úrovni 204 mm. Tým BMW opäť prekonáva mnohých konkurentov. Výrobca dokonca hovorí o schopnosti vozidla prebrodiť až „pol metrovú“ vodnú prekážku.

My sme sa na vlastnej koži o schopnostiach pohonu xDrive presvedčili už na prvých jazdách, prostredníctvom prekážok umelého polygónu. V našom teste sme novinku následne preverili ešte pri prudkých výjazdoch, na klzkom povrchu, ako aj pri prekrížení náprav. A vo všetkých disciplínach si nové BMW X3 počínalo celkom suverénne.

Galéria: 81 fotiek

Nové BMW X3 v každom smere výrazne prekonáva svojho predchodcu. Dovolíme si dokonca tvrdiť, že v súčasnosti dokáže ponúknuť aj viac ako súčasný starší brat, teda dosluhujúci model X5.

V Žiline si nové BMW X3 môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD-Bavaria Žilina, s.r.o., kde na vás čakajú i ďalšie modely značky BMW. 

Plusy

  • Jazdné vlastnosti
  • Prevedenie interiéru
  • Motor  

Mínusy

  • Limitujúca schránka pred spolujazdcom
  • Cenová politika príplatkovej výbavy

Výbava - Cena

  • BMW X3 xDrive 30d M Sport (testovaný model) - od 64 400 €   
  • BMW X3 sDrive 18d Stadard - od 43 650 €

Technické parametre

ModelBMW X3 xDrive 30d M Sport
Motordiesel
Pohon4x4
Počet valcov6
Výkon kW / koní195 / 265
Krútiaci moment Nm620
Pohotovostná hmotnosť1895 kg
Maximálna rýchlosť240 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1005,8 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,6 l / 100 km
Spotreba počas testu8,4 l / 100 km
PneumatikyPirelli P-Zero  

 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu