Japonské Subaru si od nepamäti spájame predovšetkým s plochými motormi typu boxer a so symetrickým pohonom všetkých kolies. V posledných rokoch sa automobilka okrem už spomenutých cností v nebývalej miere mimoriadne sústredí aj na maximálnu bezpečnosť svojich vozidiel. Nakoniec, veď pre komplexnú bezpečnosť sú mimoriadne dôležite i suverénne jazdné vlastnosti.
V Subaru si okrem toho dávajú mimoriadne záležať aj na tuhosti karosérie a vyspelých asistenčných systémoch. Tie reprezentuje technologický balík s názvom Subaru EyeSight, štandarde dostupný praktický už pre celý modelový rad. Mimochodom, portfólio u nás dostupných modelov s logom Subaru sa za posledné roky utešene rozrástlo. Medzi najnovšie prírastky patrí legendárny model Impreza. Jeho najnovšiu 5. generáciu sme mali možnosť aktuálne otestovať vďaka našej spolupráci so žilinským zastúpením značky Subaru.
Nové Subaru Impreza vo verzii s atmosférickým benzínovým 4-valcom o objeme 1,6 litra v kombinácii s automatickou CVT prevodovkou a najvyššej dostupnej výbave Style NAVI, nám na test zapožičala spoločnosť Avion, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Subaru v našom regióne.
Model s označením Impreza predstavilo Subaru po prvý krát v roku 1992. Azda každý automobilový fanúšik si Subaru Impreza automaticky spája s pôsobením značky vo svete automobilových súťaží Rally. Predovšetkým vďaka úspechom vo svete rýchlostných skúšok, si prvé tri generácie tohto modelu vyslúžili silné renomé aj v civilnom svete. Štvrtá generácia Slovenský trh obišla. Jej pozíciu zastúpil u nás zastúpil zvýšený model XV. Všetko sa opäť zmenilo s príchodom aktuálnej piatej generácie predstavenej v roku 2016, ktorá sa pred pár mesiacmi objavila opäť aj na našom trhu.
Nová Impreza predstavuje u nás zároveň aj vstupnú bránu do sveta Subaru. Nový model je postavený na najnovšej podvozkovej platforme s označením SGP. Tá okrem „klasickej koncepcie“ s motormi boxer a permanentným pohonom všetkých kolies, do budúcna počíta aj s implementáciou hybridných verzií. Impreza okrem toho dostala aj ostatné technologické highlighty, ktorými sa aktuálne automobilka so súhvezdím Plejády v logu môže popýšiť. Na mysli máme predovšetkým balík jazdných asistentov Subaru EyeSight.
Systém funguje predovšetkým na princípe snímania okolia vozidla prostredníctvom dvoch stereo-kamier, umiestnených na čelnom skle. Z nášho pohľadu sa EyeSight určite radí medzi najvyspelejšie a zároveň najlepšie fungujúce asistenčné systémy, ktorými môžu aktuálne sériovo vyrábané automobily disponovať. Obzvlášť v triede kompaktných modelov, kde patrí aj Subaru Impreza, reprezentuje systém EyeSight absolútnu špičku!
Až úsmevne jednoduchá a prehľadná je orientácia v cenníku tejto novinky. Na našom trhu je nové Subaru Impreza k dispozícii s jedinou motorizáciou a v dvoch stupňoch výbavy. Priplatiť si ešte môžete za metalickú farbu resp. predĺženú záruku. Asi nikoho veľmi neprekvapí, že Subaru, podobne ako väčšina japonských výrobcov, v súčasnosti preferuje zážihové motorizácie. Na pohon modelu Impreza preto slúži vynovený a zároveň odolný atmosférický boxer s objemom 1,6 litra a maximálnym výkonom 114 koní. Táto motorizácia sa kombinuje výsostne s automatickou bezstupňovou CVT prevodovkou, čo bol logicky prípad aj nášho testovaného exempláru. Pre úplnosť dodajme že nositeľom slávneho „Rally odkazu“ modelu Impreza je v súčasnosti u značky Subaru výkonný model WRX STI. Novodobá Impreza má teraz v hľadáčiku predovšetkým majoritnú skupinu „bežných vodičov“.
Čo dokáže nový model Subaru Impreza ponúknuť v bežnej praxi?
Aj konzervatívny dizajn dokáže chytiť za srdce
Subaru sa bezpochyby radí medzi dizajnovo konzervatívnych automobilových výrobcov. Aj napriek tomu je cítiť pri nových modeloch tejto značky citeľný dizajnový posun. Prirovnal by som to k postupnému dobrusovaniu detailov smerom k dokonalosti. Inými slovami, model Impreza sa nesnaží priveľmi vytŕčať z davu, ani prehnane pútať pozornosť. Na druhej strane ale zároveň disponuje vlastným a svojským dizajnovým charakterom.
Predná časť veľmi pripomína model Levorg. Dominuje jej tradičná 6-uholníková maska chladiča s logom Plejády. Hlavná horizontálna lamela s chrómovým dekórom opticky prepája bumerangový LED podpis denného svietenia. Sebavedomý postoj následne dotvára športový nárazník s neprehliadnuteľným panelom pre hmlové svetlá. Tu si svoje miesto našli chrómované lišty, ktoré opticky taktiež nadväzujú na podpis denného svietenia.
Dynamika doslova srší aj z bočného profilu. Početné prelisy dodávajú karosérii opticky ešte väčšie svaly. Zadná časť upúta veľkoryso dimenzovanými koncovými svetlami s rovnako typickým podpisom. Masívne pôsobí rozhodne aj zadný nárazník. Len koncovka výfuku je pre Subaru umiernená pomerne netradične, teda v priestore pod nárazníkom. Z rozmerového hľadiska patrí model Impreza celkom jasne medzi kompaktné modely z nižšej strednej triedy.
Celkové rozmery vozidla sme pre zaujímavosť porovnali so zdvihnutým súrodencom Subaru XV. Nová Impreza meria 4460 mm (-5 mm v porovnaní s modelom XV), šírka vozidla dosahuje 1775 mm (-25 mm) a výška atakuje 1480 mm (-135 mm). Rázvor náprav disponuje dokonca veľkorysejšou hodnotu, na úrovni 2670 mm (+ 5 mm). Príjemným prekvapením sú rozhodne aj úžitkové parametre modelu Impreza. Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní solídnych 385 litrov. Potešilo nás taktiež pomerne pravidelné tvarovanie kufra. Pri manipulácii s ťažkými bremenami môže byt nedostatkom vyššia nakladacia hrana skombinovaná s už spomenutým masívnym nárazníkom. Na druhej strane, obdobne je na tom aj väčšina konkurentov.
Vzhľadom na prítomnosť pohonu 4x4, príjemne potešila prítomnosť odkladacieho priečinka na drobnosti pod úrovňou podlahy. Rezervnú pneumatiku, podobne ako u väčšiny japonských výrobcov, aj v tomto prípade nahradila opravná sada. Po sklopení delených zadných sedadiel vzniká takmer optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1310 litrov.
Interiér šokuje kvalitou a priestrannosťou
Citeľnú vývojovú evolúciu, ktorú Subaru za posledné roky podstúpilo, azda najlepšie odzrkadľuje interiér nového modelu Impreza. Palubná doska spojená so životným priestorom vodiča pôsobí na prvý pohľad decentne a nenápadne. Podrobnejšie skúmanie ale rýchlo odhalí, že v Subaru si dali mimoriadne záležať na výbere použitých materiálov, ako aj na ich precíznom dielenskom opracovaní. V tomto smere skladáme novinke veľkú poklonu. Prehľadný prístrojový panel zatiaľ nepodľahol aktuálnej móde a zachoval si dvojicu tradičných analógových budíkov. Ostatné údaje vrátane stavu paliva v nádrži sa zobrazujú v grafickej podobe.
Tu sa nám veľmi páči vzájomné optické prepojenie všetkých troch displejov, ako aj ich pekná grafika. Na logiku ovládania resp. prepínania údajov si je potrebné nejaký čas zvykať. Palubný počítač umiestnený na prístrojovom paneli sa ovláda prostredníctvom trojice tlačidiel v spodnej časti volantu. Na listovanie v menu menšieho centrálneho displeja slúži zasa tlačidlo „info“, situované v ľavej časti multifunkčného volantu. Mimochodom, menší centrálny displej ponúka široké spektrum rôznorodých údajov.
Okrem funkcie systému EyeSight, sme tu našli dokonca teplotu oleja a prekvapujúco aj „offroad“ displej spojený s náklonom vozidla, resp. aktuálne prerozdelenie trakcie medzi jednotlivé kolesá. Ide o tradičné prvky známe aj z SUV modelov tejto japonskej automobilky.
Najväčší 8 palcový monitor rozhrania Subaru Starlink sa ovláda dotykom, resp. tradičnými tlačidlami v jeho spodnej časti. Okrem iného disponuje testovaná výbava štandardne aj navigačným modulom. Infotaiment reaguje bleskurýchle a pohotovo na dotyk. Aj v tomto smere sa Subaru dotiahlo k najlepším.
Príznačný pre značku Subaru je samozrejme aj športový posed. Príjemne nás prekvapilo „nízke“ uchytenie predných sedačiek, ktoré má vplyv aj na celkové ťažisko vozidla. Športovo komfortný dojem evokujú veľkoryso nadimenzované sedačky. Vďaka náznaku bočného vedenia až prekvapivo dobre zafixujú telo, ale pritom sú stále veľmi pohodlné. Palec hore si celkom iste zaslúži veľmi dobrý výhľad z vozidla, prakticky v každom smere. A v tejto oblasti nová Impreza z môjho pohľadu vyniká nad konkurenciou.
Ďalší pozitívny šok sa dostavil z priestorových pomerov v druhom rade. V tejto disciplíne znesie Impreza pokojne aj porovnávanie s vozidlami s vyšších segmentov! Rodinný faktor ešte viac zvýrazňuje druhý pár dverí. Dvere sa otvárajú prakticky do 90 stupňového uhla. Špičkovú tuhosť karosérie reálne demonštruje aj dodatočná bezpečnostná výstuha, viditeľná v spodnej častí druhého páru dverí. Testovaná Impreza v špičkovej výbave Style NAVI má na palube prakticky všetko, na čo si spomeniete.
Z bohatých výbavových prvkov spomeňme napríklad: BiLED hlavné svetlomety so špičkovým svetelným účinkom, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, systém detekcie priestoru za vozidlom, monitorovanie mŕtveho uhla, automatické prepínanie diaľkových svetiel či bezkľúčový prístup a štartovanie. Pre úplnosť dodajme, že bezpečnostný balík Subaru EyeSight je k dispozícii už v základnej výbave.
Na ceste príjemne sebaistá a zároveň prekvapivo univerzálna
V dnešnej dobe sa snaží byť väčšina automobilov dokonale univerzálna. Realita je však taká, že vo väčšine prípadov ide „len“ o marketingovú formulku. Nová Impreza má ale k dokonalej univerzálnosti skutočne veľmi blízko. Novinka je vhodná do mesta i na dlhé presuny. Manévruje sa s ňou prijemne a ľahko, aj v stiesnených podmienkach, no zároveň disponuje priestranným interiérom. Aj napriek tomu je najväčšia univerzálnosť cítiť z jazdných vlastností. Podpísal sa pod ňu predovšetkým fenomenálny podvozok.
O koncepcii nízkeho ťažiska dosiahnutého motormi typu boxer a symetrického polohu všetkých kolies, sa toho popísalo už veľmi veľa. Osvedčený recept veľmi dobre funguje aj v testovanej novinke. Impreza sa preto pri prejazde zákrutami nakláňa skutočne minimálne. Potrebnú dávku istoty dodáva vodičovi aj chirurgicky presné riadenie. Inteligentná „štvorkolka“ je zárukou veľmi predvídavého správania sa, predovšetkým pri dynamickom prejazde zákrutami resp. pri zhoršenej adhézii. Podvozok zároveň dokáže na moje prekvapenie veľmi dobre odfiltrovať aj „bežné“ nedokonalosti našich ciest. Aj napriek tomu nie je Impreza vyslovene športovým naradím.
Na novinku mi ďaleko viac sedí rola ideálneho každodenného presúvala, vhodného do každých podmienok. Atmosférický motor s protibežnými piestami, svojim papierovým výkonom 114 koní priveľmi neohúri. Z poza volantu má je ale z môjho pohľadu porcia konských síl na bežné používanie viac ako dostatočná. Nakoniec aj charakter bezstupňovej CVT prevodovky je predurčený v prvom rade na rozvážnu a pokojnejšiu jazdu. Automat veľmi citlivo reaguje na intenzitu stláčania akcelerátora. Pri jemnom zaobchádzaní s plynovým pedálom, sa pohonná sústava prejaví kultivovaným správaním spojeným s nízkou spotrebou paliva. Pri dynamickejšom jazdnom štýle je najviac cítiť limity konštrukcie bezstupňovej prevodovky.
Odozva na plyn nie je tak pohotová ako pri automatoch s hydrodynamickým meničom resp. pri dokonalo fungujúcich manuálnych prevodovkách „made in Subaru“. Na druhú stranu treba uznať, že CVT prevodovka sa snaží v dynamickom režime čo najoptimálnejšie pracovať s maximálnym krútiacim momentom atmosférickej motorizácie. Expanzia výkonu a krútiaceho momentu sa, ako pri každej atmosfére, dostavuje až v hornej tretine otáčkomera. Prevodovka preto nemá problém motor vytočiť až k hranici 6000 otáčok, kedy už je výrazne cítiť záťah motora.
Dobrý pocit mi tu kazil azda len menej prirodzený zvukový prejav „uhučaného“ motora. Fakt že Impreza nie je prioritne skonštruovaná pre dynamickú jazdu potvrdzuje aj absencia pádiel pod volantom resp. manuálneho radenia virtuálnych prevodov. Volič automatickej prevodovky namiesto toho obsahuje pozíciu „L“. Tá má za úlohu čiastočne uzamknúť prerozdelenie krútiaceho momentu, čím je zaručená lepšia trakcia pri rozjazde v zhoršených adhéznych podmienkach, či na nestabilnom povrchu. Režim „L“ možno rovnako využívať aj pri potrebe svižnejšej akcelerácie, spojenej napríklad s predbiehaním pomalších účastníkov cestnej premávky.
Nakoniec ešte pár slov k systému EyeSight. Počas nášho testu sme našťastie „neboli nútení“ otestovať precízne fungujúci systém núdzového brzdenia, o ktorého kvalitách sme sa presvedčili prednedávnom aj na testovacom polygóne. Ostatné funkcie vrátane monitorovania mŕtveho uhla a jazdného pruhu fungujú veľmi precízne a zároveň aj decentne. V praxi tak autonómne zásahy do riadenia vodiča, na rozdiel od mnohých konkurentov, nijako zvlášť nevyrušujú. A zato si Impreza v mojich očiach zaslúži veľkú pochvalu. A čo sme z balíka jazdných asistentov v praxi ocenili najviac? Rozhodne užitočnú funkciu monitorovania okolia vozidla pri vyparkovávaní, na ktorú sa je možné absolútne spoľahnúť. Ešte viac si ma ale získal precízne fungujúci adaptívny tempomat, ktorý sa stal spolu s CVT prevodovkou prudko návykový predovšetkým pri rutinnom posúvaní sa v kolónach.
A náš celkový dojem?
Na základe našej osobnej skúsenosti môžeme konštatovať, že aj v najmenšom a najdostupnejšom modeli japonskej automobilky žije celkom jasne duch Subaru. Nová Impreza prichádza ako zaujímavá alternatíva pre všetkých, čo si nepotrpia na aktuálny módny trend, v podobe vozidiel s vyššou stavbou karosérie. Vzhľadom na špičkové jazdné vlastnosti, pohon 4x4 a bohatú výbavu na čele s technologickým balíkom EyeSight, ponúka novinka za dané peniaze i špičkovú pridanú hodnotu.
V Žiline si nové Subaru Impreza môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Subaru v našom regióne, spoločnosti Avion spol. s r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Subaru.
Plusy
Mínusy
Výbava - Cena
Model | Subaru Impreza 1,6 S-CVT Style NAVI |
Motor | benzín |
Pohon | 4x4 |
Počet valcov | 4 |
Výkon kW / koní | 84 / 114 |
Krútiaci moment Nm | 150 |
Pohotovostná hmotnosť | 1451 - 1496 kg |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 | 12,4 s |
Prevodovka | automatická CVT |
Počet stupňov | bezstupňová |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 6,4 / 100 km |
Spotreba počas testu | 7,5 / 100 km |
Pneumatiky | Bridgestone Turanza |