Po oprave výtlkov zostali na cestách kopy štrku, vodiči si na autách ničia lak


Foto: Po oprave výtlkov zostali na cestách kopy štrku, vodiči si na autách ničia lak Foto: ilustračné / sczsk.sk

Viacerí vodiči zostali mierne rozhorčení po prejazde hlavnými ťahmi v Žiline. Na nich boli pred pár dňami realizované opravy výtlkov. Po opravách zostali na ceste drobné kamienky, ktoré pri jazde autom odlietavajú a narážajú aj do laku automobilov. Niektorí z vás sa preto pýtali, ako sú realizované opravy, keď na ceste zostáva drobný štrk.

„Na Ľavobrežnej cestári opravovali cestu nejakým ultramoderným spôsobom, že na ňu sypali kamienky s asfaltom. Keď som po tom šiel autom, mal som ho celé ohádzané týmto štrkom. Počas celej jazdy v smere od štadióna až po HM Tesco bolo počuť, ako mi kamienky prskajú do auta (a aj od okoloidúcich áut, dokonca aj dovnútra). Nechcem nadávať na tých ľudí čo to robili, skôr na toho, kto takéto niečo nariadil,“ uvádza náš čitateľ.

Zisťovali sme viac a priamo na stránke Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK) sme našli informácie o spôsobe opráv a technológií.


Jedná sa o výspravku dier a výtlkov studenou zmesou kameniva a emulzie. Pracovná teplota emulzie je do 70°C. Dúchadlo vytvára dostatočné množstvo vzduchu, ktorý slúži k vyfúknutiu výtlku a ďalej k unášaniu kameniva od násypky až po vyústenie z pracovného ramena. Koniec pracovného ramena obsahuje zabudované trysky, ktorými sa na kamenivo strieka emulzia a tým sa vytvára tzv. studená balená zmes a tou sa postupne vyplní celý výtlk na komunikácii.

Lacné a rýchle riešenie

Opravy výtlkov na pozemných komunikáciách sa teda realizujú tryskovou metódou s pomocou turbomechanizmu. Ide o vyplnenie výtlku vrstvením špeciálnej asfaltovej emulzie a drveného kameniva pod tlakom. Táto technológia je najmä vhodná na lacné a rýchle lokálne opravy všetkých druhov povrchov.

Pre mnohých vodičov však predstavuje takáto oprava riziko, že si pri jazde po cestách poškodia lak na svojom aute. Kamienky zvyknú odlietavať a prskať aj do iných áut - ako píše aj sám čitateľ. Bežne sa realizuje aj strojné čistenie vozovky, no štrk zvykne bývať po celej komunikácií aj niekoľko dní, niekedy až tak dlho, dokým sa úplne nevyjazdí. Vodičom potom zostáva len znížiť rýchlosť, alebo sa takýmto trasám dočasne vyhýbať.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu