Diaľnica z Bratislavy do Košíc? Kvôli úseku Turany - Hubová možno až v roku 2026


Foto: Diaľnica z Bratislavy do Košíc? Kvôli úseku Turany - Hubová možno až v roku 2026

Najnovšie hodnotenie vplyvov diaľnice pri Ružomberku zverejnilo ministerstvo životného prostredia na svojom webe, pričom z neho vyplýva, že úsek D1 Turany - Hubová by mohol byť dostavaný až o 6 rokov neskôr oproti pôvodnému cielu spojenia Bratislavy s Košicami. V praxi by to znamenalo, že najväčšou prekážkou nebude náročný tunel Višňové pri Žiline, ale práve tunely Korbeľka a Havran.

V pôvodnom variante mala viesť diaľnica cez chránenú prírodu, dnešný variant už počíta so skrytím výraznej časti ciest do tunelov. Proti pôvodným plánom protestovali ochranári, za ktorých sa postavila aj Európska komisia a Európska investičná banka. Tá odmietla požičať peniaze na financovanie úseku prostredníctvom PPP projektu.

Stará cesta I/18 kapacitne nevyhovuje, variant s tunelmi je drahší

Problematickým pre dostavanie celistvej diaľnice D1 je úsek Turany – Hubová, ktorý nadväzuje na už sprevádzkovaný diaľničný úsek stavby D1 Dubná Skala – Turany na západnej strane a D1 Hubová – Ivachnová na východnej strane. Úsek D1 Turany – Hubová je kľúčový pre dobudovanie celistvého diaľničného ťahu D1, ktorý tvorí hlavnú cestnú os v smere západ - východ.

V súčasnosti je možné cez úsek prejsť vďaka ceste I/18, kapacitne však tento 17 kilometrov dlhý úsek nevyhovuje už súčasnému zaťaženiu. Situácia s dopravnou obslužnosťou sa tak výhľadovo do budúcnosti bude zhoršovať. Variant s tunelmi by mohol navyše obsahovať ekodukty, je drahší aj pre náklady na rekultiváciu úsekov s pôvodne zamýšlanými variantmi.


Celkové vyčíslené investičné náklady stavby v cenovej úrovni 2015 bez DPH v eurách boli pre prvý variant na úrovni približne 755 miliónov, pre druhý variant môžu náklady v závislosti od dĺžky ekoduktov dosiahnuť výšku až 900 miliónov eur. Problémom prvého variantu je však aj oblasť Kraľovianskych jazier v km 3,054 – 3,430 (na titulnej fotografii), ktorá je postihnutá rozsiahlym a stále aktívnym zosuvom.

Rozhodujúcou podmienkou pre výstavbu diaľnice v prvom variante by bola sanácia tohto mohutného skalného zosuvu, ktorý je momentálne v pohybe a predstavuje stav ohrozenia.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu