V automobilovom závode Kia Slovakia v Tepličke nad Váhom došlo v uplynulom období k viacerým zmenám, ktoré znepokojujú zamestnancov a ich rodiny. Produkcia vozidiel sa citeľne spomalila, znížil sa počet áut vyrobených za hodinu a začali sa plánovať odstávky. Niektoré piatky sa výroba úplne zastavila, čo sa negatívne prejavilo aj na výplatách pracovníkov.
Odborári medzitým žiadali výrazný nárast priemernej mzdy pre všetkých zamestnancov. Ľudí však zneistila druhá požiadavka v návrhu kolektívnej zmluvy, ktorá hovorila o zvýšení odstupného pre pracovníkov prepustených z dôvodu nadbytočnosti. Začalo sa dokonca šepkať aj o hromadnom prepúšťaní.
Nič také však zamestnávateľ zatiaľ nechystá. Na naše otázky odpovedal Tomáš Potoček, hovorca spoločnosti Kia Slovakia. Podľa jeho slov práve teraz prechádza automobilový priemysel v celej Európe najväčšími výzvami za celé desaťročia, ktoré zasiahli aj závod pri Žiline.
„Spoločnosť Kia Slovakia sa vydala na cestu najvýznamnejšej transformácie od jej vzniku v roku 2004 ako súčasť dlhodobej stratégie prechodu z výroby klasických áut so spaľovacími motormi na elektrifikované a aktuálne už aj na plne elektrické,“ priblížil Potoček pre Žilinak.sk s tým, že cieľom zmien je udržateľný rast automobilky.
Po úspešných rokoch výroby modelu Kia Ceed vstúpila žilinská automobilka do novej éry – začala s produkciou elektromobilov. Prechod na výrobu elektrických modelov si vyžiadal investíciu presahujúcu 100 miliónov eur a zároveň aj uvoľnenie výrobných kapacít, čo znamenalo ukončenie produkcie troch karosárskych verzií modelu Ceed.
V auguste tohto roka sa v závode rozbehla sériová výroba prvého plne elektrického vozidla EV4 a aktuálne prebiehajú prípravy na výrobu jeho kompaktnejšieho súrodenca EV2, ktorý má posilniť ponuku značky v segmente dostupných elektromobilov.
„Táto transformácia so sebou prináša komplexné zmeny výroby, procesov, zariadení, inštalácie nových technológií, preprogramovanie a nové nastavenie robotov či liniek, testovania kvality atď. Tieto zmeny sa realizujú pri zachovaní výroby avšak nedajú sa realizovať zo dňa na deň. Je to veľmi komplexný, náročný a postupný proces,“ vysvetlil Potoček.
Hovorca spoločnosti zároveň odmietol dohady o prepúšťaní a dodal, že Kia Slovakia dlhodobo zamestnáva stabilný počet pracovníkov. Smerovanie Európy sa však podľa jeho slov nepredvídateľne mení, a to najmä v otázke ukončenia predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Firma preto neustále prijíma nové informácie a pripravuje sa na rôzne scenáre.
„Aktuálne dočasne prirodzenú fluktuáciu nenahrádzame. Nejde teda o prepúšťanie. Nachádzame sa len na začiatku dlhej cesty, našou hlavnou stratégiou v oblasti zamestnanosti bez ohľadu na všetky krízy bolo, je a bude udržať zamestnanosť na čo najvyššej stabilnej úrovni, tak ako doteraz pričom ostať konkurencie schopní na trhu,“ doplnil Potoček.
To, že automobilový závod nenahrádza prirodzenú fluktuáciu, znamená, že dočasne neprijíma nových zamestnancov. Nejde o ukončovanie pracovných pomerov ani ich nepredlžovanie, pokiaľ majú zamestnanci zmluvu na dobu určitú.
Informácie o hromadnom prepúšťaní, ktoré sa šíria medzi pracovníkmi, sú podľa viacerých strán nepodložené. Vyvrátili ich odborári, ako aj Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorému by takýto významný krok zo strany firmy musel byť nahlásený.
Pracujete v Kii alebo u jej dodávateľov a máte informácie, s ktorými by ste sa chceli podeliť? Napíšte nám na info@zilinak.sk.