Nový trestný zákon dobieha čestných ľudí. Záznam pre Žilinčana za nenablokované veko od kýbľa?


Na nový trestný zákon doplácajú čestní. Drobné omyly predajne riešia rázne

Foto: Nový trestný zákon dobieha čestných ľudí. Záznam pre Žilinčana za nenablokované veko od kýbľa?
Zobraziť detail

Od vlaňajšej jesene sa slovenskí obchodníci sťažujú na rastúci počet krádeží. Zlodeji do rôznych predajní prichádzajú čoraz častejšie, bez zaplatenia si berú drahší tovar a sú omnoho „odvážnejší“. Príčinou má byť novela trestného zákona, ktorá nadobudla účinnosť začiatkom minulého augusta. Vďaka nej sa za trestný čin nepovažuje krádež predmetov v hodnote nižšej ako 700 eur, páchateľom tak hrozí nanajvýš pokuta.

Zmena zákona má aj vedľajší efekt, s ktorým sa pravdepodobne nepočítalo. Predavači aj zamestnanci bezpečnostných služieb v obchodoch sú v omnoho väčšom strehu, čo sa môže vypomstiť aj čestným a pravidelným zákazníkom.

Žilinčan nám opísal nepríjemnú situáciu z dnešného popoludnia, do ktorej sa dostal po úprimnom omyle v predajni OBI. Kvôli drobnej chybe, ktorú bol ochotný okamžite napraviť, sa k nemu správali ako ku zlodejovi.

Do hobby obchodu sa vybral pre drobné náradie, betón a nádoby na odpad. Keďže bola predajňa plná zákazníkov, rozhodol sa využiť samoobslužnú pokladňu. Po nablokovaní tovaru ho pri vonkajších dverách zastavila zamestnankyňa bezpečnostnej služby.

„Stiahla si ma teda bokom, začala pozerať doklad a tovar v košíku a následne ma vyzvala, aby som predložil občiansky preukaz. Že teda nebudeme volať políciu ale spíšeme záznam. Vysvitlo z toho, že som pri blokovaní vedra s vrchnákom mal nablokovať 2 kódy - každý na jednom kuse a nie iba jeden kód, čo som samozrejme nevedel. Produkty sa predávajú oddelene. Vedro stálo 2.99 a vrchnák 0.89 eur,“ vysvetlil Žilinčan.

Napriek tomu, že svoju chybu priznal a ponúkol, že za tovar okamžite zaplatí, zamestnanci predajne trvali na spísaní záznamu. Chceli ho „mať v hľadáčiku“, ak by sa podobná situácia opakovala. Takýmto spôsobom riešia pochybných zákazníkov, ktorí nechcú platiť za všetok tovar. 

„Celá komunikácia a tón, akým to bolo vedené, na mňa úplne pôsobilo, a cítil som sa tak, ako by som bol zlodej, ktorého práve prichytili pri úmyselnom čine a idú ho zaevidovať a budú ho ďalej monitorovať pri nákupoch, aby náhodou neurobil v budúcnosti chybu. Chybu, ktorá dnes bola spôsobená nevšímavosťou cenoviek,“ dodal nespokojný zákazník.

Prístup bezpečnostných zamestnancov ho rozhneval aj preto, že v žilinskom OBI len počas posledného roka nakúpil za takmer 4-tisíc eur. Keď ukázal svoju zákaznícku kartu, na miesto bola privolaná vedúca predajne. Tá navrhla riešenie, že záznam podpíše ona a uvedie, že zákazník odmietol poskytnúť svoje údaje.


„Vedúca predajne sa teda snažila vyhovieť mne ako zákazníkovi, ale zamestnanci SBS by mohli určite zvoliť iný spôsob a tón, akým takéto prípady riešia. Odvolávali sa pritom na nový zákon, ktorý situáciu zhoršil, je veľa krádeží a musia to riešiť takto. Čiže ľudí, ktorí urobia chybu pri blokovaní, majú v hľadáčiku, ako mi to osobne povedali, a ak náhodou spravia chybu znova, tak už na nich volajú políciu a spisujú s nimi záznamy aj tam,“ vysvetlil Žilinčan.

Na nový trestný zákon a nervozitu zamestnancov takýmto spôsobom doplácajú bežní zákazníci v posledných mesiacoch pravidelne. Ďalšej obyvateľke Žiliny sa stala podobná situácia v Tescu, kde ju však nemohli obviniť z krádeže. Omylom si totiž na samoobslužnej pokladni nablokovala iný typ papriky, ktorý bol drahší, než ten, čo mala v košíku.

„Prišla ku mne rozzúrená predavačka so slovami, že ona vidí, čo mám v košíku, a ako si dovoľujem takto klamať. Tak som to skontrolovala, mala pravdu, ale zaplatila by som nakoniec viac. Tak mi ešte uštedrila pár nepríjemných slov a zrušila mi nablokovaný tovar, nech to môžem zmeniť,“ priblížila Žilinčanka.



Najnovšie v Žilinskom kraji

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie zo zahraničia