Vyťažená cesta č. I/18 je v úseku pod hradom Strečno dlhodobo považovaná za jednu z najnebezpečnejších na Slovensku. Riziká spojené s touto komunikáciou ilustrujú početné zosuvy pôdy či skaly padajúce na vozovku. V dôsledku týchto nebezpečenstiev došlo ešte vo februári tohto roka k vyhláseniu mimoriadnej situácie, ktorá sa stala predzvesťou náročnej investičnej akcie – sanácie skalného brala.
Práce na odstránení kritického stavu odštartovali začiatkom augusta tohto roka a pokračujú aj v týchto dňoch. Sústreďujú sa na čistenie ochranných sietí od náletovej vegetácie a uvoľnených skalných blokov s následným zabezpečením svahu sieťami v kombinácii s kotevnými prvkami a bariérami.
Napriek tomu, že forma sanácie bola stanovená na základe odborného prieskumu, mnohých vodičov zaujíma, prečo Slovenská správa ciest (SSC) nepristúpila k vybudovaniu tzv. cestnej galérie. Stavba, bežne vídaná v horských oblastiach za našimi hranicami, by totiž mohla predstavovať dlhodobé riešenie problému.
Hoci sa výstavba cestnej galérie javí ako logické riešenia, podľa hovorcu SSC Lukáša Trepáča je extrémne náročná z časového aj finančného hľadiska. Najprv by prišla na rad príprava podkladov, nasledovalo by verejné obstarávanie zhotoviteľa a až potom by sa mohlo začať so stavbou. „Hovoríme o desiatkach mesiacov, kedy by skalné bralo, ktoré je už dnes veľmi nestabilné, ďalej zvetrávalo a bolo veľmi reálnou hrozbou pre ľudí a ich majetok,“ upozorňuje Trepáč.
Okrem toho by podľa hovorcu SSC takáto výstavba vyžadovala kompletné uzavretie cesty, čo by bez funkčnej diaľnice a tunela spôsobilo dopravný kolaps v regióne. Tento scenár je preto neprijateľný, a to najmä z pohľadu zabezpečenia dostupnosti záchranných zložiek.
Na otázku, či by v budúcnosti mohlo predsa len dôjsť k výstavbe galérie, Trepáč odpovedá, že skalné bralo je neustále sa meniaci „,živý’ organizmus“, ktorého stabilita je závislá od mnohých faktorov, vrátane počasia. Kým však nie je k dispozícii alternatívna cesta, teda funkčná diaľnica, nie je možné uvažovať nad komplexným riešením.
Otázka cestnej galérie je tak nateraz zatvorená. Diskusiu o dlhodobom riešení zabezpečenia tejto cesty by tak opäť mohol otvoriť až pokrok v budovaní diaľničnej infraštruktúry.
Prispejte nám na kávu
Nech sme bdelí a dokážeme prinášať nezávislé spravodajstvo aj o polnoci.
Prispieť na kávu