Pedagógovia sa v Žiline učili, ako majú správne rozvíjať úroveň grafomotoriky u detí so špeciálnymi potrebami


Foto: Pedagógovia sa v Žiline učili, ako majú správne rozvíjať úroveň grafomotoriky u detí so špeciálnymi potrebami Foto: EGALITA

Grafomotoriku môžeme charakterizovať ako rozvíjanie zručností, ktoré sa podieľajú na čítaní, kreslení a písaní. Väčšina z nás sa s nimi stretne už v predškolskom veku, napríklad pri maľovaní omaľovánok. Sú však medzi nami aj deti, ktorým zdravotné znevýhodnenie neumožní rozvíjať tieto zručnosti v takom tempe a potrebujú osobitnejší prístup. 

V Žiline sa preto v októbri uskutočnili dve vzdelávacie aktivity pre pedagogických asistentov, ktoré boli zamerané na rozvíjanie grafomotorických zručností u detí so špeciálnymi potrebami. Vzdelávanie s názvom „Grafomotorické praktikum“ spolu absolvovalo 20 pedagogických asistentov materských, základných a špeciálnych základných škôl z rôznych kútov Slovenska.

Kurzy organizačne i odborne zastrešilo občianske združenie EGALITA so sídlom v Žiline. Cieľom bolo priviesť asistentov k hlbšiemu pochopeniu motorických a percepčných mechanizmov ako nevyhnutného predpokladu rozvíjania grafomotorických zručností žiakov s rôznym druhom a stupňom zdravotného znevýhodnenia. 

„Oblasť zameraná na podporu grafomotorických zručností býva často oslabená alebo narušená naprieč spektrom mnohých diagnóz u detí. Kurzy boli zacielené na identifikáciu príčin zlyhávania detí a žiakov v uvedenej oblasti prostredníctvom netradičného skríningového materiálu s orientáciou na motoricko-percepčný komponent,“ doplnila Adriana Brziaková z občianskeho združenia EGALITA. 


Percepčno-motorické učenie prebieha pri osvojovaní si manuálnych zručností, ako je bicyklovanie, hra na hudobnom nástroji či vyšívanie. Začína sa už v ranom detstve výcvikom základných hygienických návykov. Časom sa percepčno-motorické zručnosti rozvíjajú tak, že pohyby sa stávajú presnejšími, koordinovanejšími a rytmizujú sa.

Kľúčovou fázou vzdelávania bolo špeciálnopedagogické praktikum naplnené stimulačnými aktivitami a pomôckami. V prostredí a v podmienkach súčasnej školy je grafomotorika častým problémom, ktorý limituje žiaka v mnohých aspektoch vzdelávania, od schopnosti obsedieť, zaostriť zrak na rôzne vzdialenosti až po schopnosť plynulého písania s porozumením.

„Grafomotorika sa dotýka detí s diagnózou od mentálneho postihnutia, cez poruchy učenia a koncentrácie, telesných a senzorických deficitov, narušenej komunikačnej schopnosti či detskej mozgovej obrny. Prax nám ukazuje, že do tohto spektra vo veľkej miere prepadávajú aj deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, tiež populácia rómskeho etnika,“ uviedla Jaroslava Barčíková, špeciálna pedagogička a lektorka kurzov.

Záujem o kurz podľa jej slov prevýšil očakávania a zároveň naznačil aktuálnu potrebu ďalšej metodickej podpory pedagogických asistentov v školách. Správne nastavený výchovno-vzdelávací proces totiž umožní naplno odhaliť a rozvíjať potenciál detí so zdravotným znevýhodnením.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu