Mnohých ľudí aktuálne trápi jesenná únava. Čo ju spôsobuje a ako jej predchádzať?


Foto: Mnohých ľudí aktuálne trápi jesenná únava. Čo ju spôsobuje a ako jej predchádzať? Foto: pexels

Jesennú únavu aktuálne prežíva mnoho ľudí. Odborníci si to vysvetľujú tak, že telu v tomto období chýba vitamín D a nedostatok slnka. Informuje o tom Slovenská spoločnosť alergológie a klinickej imunológie na sociálnych sieťach.

„S tým sa ľudský mozog vyrovnáva tak, že produkuje spánkový hormón melatonín a náš organizmus ‚spomalí‘. Okrem toho je za toto ‚unavené‘ obdobie zodpovedných niekoľko iných faktorov,“ tvrdia vo svojom príspevku alergológovia.

Medzi typické príznaky jesennej únavy patria:

  • nižšia aktivita,
  • nedostatok energie,
  • potreba dlhšieho spánku,
  • ťažšie ranné vstávanie,
  • podráždenosť,
  • zlá nálada,
  • stres,
  • pocity úzkosti.

Ako jesennej únave predchádzať?

  • zdravá strava – nenechajte sa zlákať sladkými či mastnými jedlami, ktoré zaťažujú organizmus a vyvolávajú pocit únavy, držte sa zdravej stravy,
  • vitamín C a D – pravidelne dopĺňajte vitamíny C a D, či už prostredníctvom stravy alebo výživovými doplnkami,
  • dostatok oddychu a spánku – pravidelný spánkový režim pomáha regenerovať imunitný systém, ktorý je v tomto období vystavený veľkej námahe,
  • fyzický pohyb a čerstvý vzduch – prechádzajte sa, trávte čas v prírode, cvičte a hýbte sa, prinesie vám to veľa endorfínov – hormónov šťastia,
  • pravidelné saunovanie – má celkový pozitívny účinok na organizmus a imunitný systém,
  • hudba – hudba zlepšuje náladu a stimuluje produkciu serotonínu – hormónu dobrej nálady, dokonca môže zmierniť alebo natrvalo eliminovať príznaky depresie.

Zaujímavosť:

Fototerapia – využíva sa hlavne v krajinách, kde majú buď biele noci, alebo naopak tmu oveľa dlhšie ako my, napr. Island, Škandinávia. Je to terapia svetlom, teda využíva svetlo ako liečbu a ide o rôzne špeciálne biolampy, ktoré nahrádzajú priame slnečné svetlo. Môže pomôcť najmä pri poruchách spánku.