ROZHOVOR: Čitatelia sa pýtali Petry na detaily z práce Google vývojárky, netradičné benefity či školenia


Foto: ROZHOVOR: Čitatelia sa pýtali Petry na detaily z práce Google vývojárky, netradičné benefity či školenia Foto: pixabay.com

Život Žilinčanky Petry Cross, ktorá už niekoľko rokov pracuje pre spoločnosť Google v Spojených štátoch, sme priblížili už v predošlom článku. Spomínali sme, že študovala na Žilinskej univerzite v Žiline informatiku, ktorú následne doštudovala v USA a napokon sa zamestnala na pozícii vývojárky, a to konkrétne na vyhľadávači, e-mailovej službe Gmail a tiež platobnej službe Google Pay.

Po úspechu prvotného rozhovoru sme dali priestor našim čitateľom, ktorí nám následne poslali doplňujúce otázky pre Petru. Dozviete sa detaily z rôznych častí jej práce či netradičných benefitov spoločnosti, pre ktorú pracuje. Petra nám okrem iného prezradila aj to, ako postupuje, pokiaľ sa pracovne v niečom „zasekne“ alebo či nastala situácia, že sa bála prípadne hanbila požiadať kolegov o pomoc. 

Pozn. autorky: Otázky sú od čitateľov, ktorí sa v danej oblasti pohybujú. Upozorňujeme, že niektoré časti môžu byť pre laika nezrozumiteľné.

Pár zaujímavostí z rozhovoru:

  • v každej budove je min. jedna hracia miestnosť, kde sa môžu zamestnanci odreagovať,
  • flexibilný pracovný čas,
  • Google ponúka stovky zaujímavých školení, ktoré sú dobrovoľné,
  • zamestnávateľ prispieva na celoživotné vzdelávanie na univerzitách,
  • medzi netradičné benefity patrí aj pokrytie poplatkov na adoptovanie detí, starostlivosť o mentálne zdravie či preplácanie študentských pôžičiek,
  • nezvyčajné teambuildingy v covidovom období cez Google Meet: vytváranie vlastných parfumov (ingrediencie im poslali rovno domov) či výroba čerstvej mozzarelly,...

V čom sa odlišuje začiatok a koniec tvojho pracovného týždňa?
Keďže pracujem 3 dni do týždňa – streda, štvrtok, piatok – tak pre mňa je streda niečo ako pondelok. Začínam pracovný týždeň a už cítim trochu stres, aby som stihla do piatku všetko, čo mám na tento týždeň naplánované. A v piatok sa, samozrejme, snažím všetko dokončiť, aby som mala cez víkend pokoj. Myslím, že to tak majú všetci.

Aké sú najväčšie problémy, s ktorými sa v tvojom bežnom pracovnom dni stretávaš?
Najväčšie problémy sú väčšinou technické. Situácie, keď je ťažké debuggovať (odstrániť chybu, pozn. autorky) nejaký problém, ktorý sa nestáva často, a preto sa nedá manuálne reprodukovať. Také chyby sa veľmi tažko debuggujú.

Na akej pozícii v rámci firmy či tímu pracuješ?
Som senior software engineer a členom tímu Google Pay. Mám na starosti vernostné karty, darčekové karty, lístky na podujatia, palubné lístky, kupóny a iné typy kariet, ktoré sa dajú uchovať v Google Pay. V poslednej dobe pracujem na Google Pay API for Passes.

V predošlom článku si napísala, že si vývojárka. Pracuješ na frontend-e, backend-e alebo full-stack?
Všetci v tíme sme skusení robiť full-stack development, ale keďže teraz máme v tíme špecialistov na Android a iOS development, tak robím hlavne na backend-e – teda všetky vrstvy stacku od úložiska dát až po API, ktorým komunikuje Google server s mobilnou aplikáciou.

Ako často sa ti stane, že sa v procese programovania na niečom „zasekneš“? Ako to následne zvykneš riešiť?
Toto sa stáva minimálne raz za mesiac. Väčšinou sa stačí spýtať kolegyne alebo kolegu, urobiť nejaký brainstorming nápadov a vždy spolu prídeme na spôsob, ako vyriešiť daný problém. Preto ja vravím, že programovanie je veľmi spoločenská práca.

Stalo sa ti niekedy, že si sa hanbila požiadať o radu od starších kolegov či kolegýň?
Áno, úplne na začiatku. Volá sa to „impostor syndrome“ a je to veľmi časté hlavne u žien, ktoré od seba majú väčšie očakávania než muži, často berú svoju neskúsenosť ako neschopnosť. To sa ale vždy napraví časom, keď človek naberie viac skúseností a príde na to, že my sa vlastne učíme po celý život.

Využívate niektorý z moderných prístupov k programovaniu, napr. párové programovanie?
Párové programovanie som skúsila v jednom tíme, kde som pracovala v roku 2008. Robili sme všetko v pároch, len na WC sme chodili sami. (smiech) Bol to veľmi efektívny spôsob vzdelávania. V žiadnom inom tíme sme to ale nepraktikovali. Keď je však nejaký veľký problém alebo výpadok, tak vždy dáme dohromady skupinu ľudí (volá sa to „war room“) a pracujeme na probléme, až kým ho nevyriešime. Skoro každý tím praktikuje nejaký variant agilného manažmentu, je to na každej líderke, čo si zvolí pre svoj tím.

Aké veľké pracovné skupiny máte?
Tímy majú väčšinou veľkosť medzi 4 až 10 ľudí. Keď je nás viac, tak sa rozdelíme do viacerých tímov. V rámci mobilnej Google Pay máme niekoľko tímov, ktoré sa spolu stretnú na veľkom stretnutí asi len raz za dva týždne. Ale tímy sa samostatne stretávajú každý týždeň alebo aj častejšie.

Aký je priemerný vek vo vašej pracovnej skupine?
Myslím, že niekde okolo 30 až 35 rokov. Máme aj mladších, aj starších. Ja som, myslím, najstaršia. Predsa som už v Google skoro 17 rokov.

Máš viac mladších alebo starších kolegov od teba?
Všetci v mojom tíme sú mladší. Ale v tímoch okolo nás sú aj starší.

Stáva sa ti, že vaše stretnutia či stand-upy sa zbytočne predlžujú? Ako to riešite?
Nedávno sme zrušili ranné stand-upy, pripadali nám nepotrebné. Každý druhý týždeň máme tímové stretnutie, ale nie je to stand-up. Náš techlead hovorí o novinkách, ktoré by mali zaujímať každého. Organizačné zmeny, tímové aktivity, väčšie projekty, ktoré musí riešiť celý tím a podobne.

Ako ste mali organizované kancelárske priestory vo firme?
Pred covidom? Rovnako ako po covide, len nás tam bolo viac. Máme otvorený koncept, minimálne priečky, cez ktoré sa ľahko dá pozerať. Priečka je taká vysoká ako najvyšší bod monitorov. Stačí sa postaviť a vidím na kolegov. V jednom „kamrlíku“ sedí 4 – 6 ľudí, „kamrlíky“ majú svoje vlastné obrovské okná do ulice a „kamrlík“ nie je uzavretý zo 4 strán, ale len z dvoch. Blízko každého pracovneho priestoru je, samozrejme, mikrokuchyňa so snackom, pitím, barista mašinou na kávu a niekde sú dokonca aj samotní baristi, ktorí vam urobia nápoj na požiadanie. V každej budove je väčšinou aj jedna „game room“, kde sa môže ísť človek odreagovať. Vždy, keď je potrebné sa na niečo sústrediť, nájde sa niekde nejaké zákutie, kde je pokoj, pohodlie a zásuvka na nabíjanie notebooku.

Preferuješ viac tradičný spôsob kancelárie alebo co-working resp. open space?
Určite open space. Je super počuť, o čom sa rozprávajú kolegovia a pridať sa do konverzácie, niečo nové sa naučiť alebo spýtať sa otázku bez toho, aby som musela vstať zo stoličky. Ale teraz už robím len z domu a aj to je super.

Ako by si porovnala obdobie, keď si pracovala v kancelárii v porovnaní s remote?
Obe majú svoje čaro. V kancelárii som mala svojich kamarátov, svoje obchôdzky, svoje obľúbené kaviarne, obľúbené obchody s jedlom. Bol to určitý denný rituál. A mala som aj viac pohybu, lebo som chodila do práce pešo.

Doma mám zase slobodu. Dnes som si napríklad počas pracovnej doby odskočila riešiť povolenia na stavbu domu a tiež som zbehla na dopravný inšpektorát. Je to super, že nemusím nikoho informovať, že budem mimo. Dôležité však je, aby som bola prítomná na stretnutiach a plnila si svoj pracovný plán.

Čo z toho sa ti páči viac?
Ja preferujem prácu z domu, lebo mi umožňuje tráviť viac času s dcérkou Lunou a využívať čas viac efektívne. Napríklad môžem prať bielizeň počas pracovnej doby a nemusím to robiť večer po práci. A medzi kompiláciami alebo keď bežia testy môjho kódu, tak môžem skočiť do kuchyne po čaj alebo jedlo. Som určite efektívnejšia. Môžem zavrieť notebook, keď skončím určitý míľnik a je jedno, či je 4 hodiny poobede alebo 8 hodín večer.

Notebook mi slúži len ako internetový prehliadač a terminál ku môjmu stolovému počítaču, ktorý je na mojom stole v Google San Francisco. Keby som nemala môj setup s 2 veľkými monitormi, tak by sa mi z domu pracovalo veľmi zle.

Je iné z pohľadu financií pracovať v Googli z USA v porovnaní napr. remote zo Slovenska?
Myslíte tým plat? Neviem to porovnať. Na Slovensku nemáme inžiniersku kanceláriu, takže ani nemám tušenie, koľko by zarábala taká inžinierka na Slovensku.

V súvislosti s terajšou pandémiou covidu Google umožnil mnoho zamestnancom požiadať o preloženie do inej krajiny či o prácu z domova nastálo. Mnoho ľudí sa chcelo vrátiť do krajiny, odkiaľ pochádzajú, alebo sa presťahovať za svojimi blízkymi. Vo všetkých prípadoch bolo rozhodnutie na manažéroch a na tíme a v mnohých pípadoch vyšiel týmto zamestnancom Google v ústrety. Záleží však na viacerých faktoroch, napríklad aká je rola, ktorú daný človek v Googli zastáva plus časové pásmo a podobne. 

Aký produkt od Google používaš, ktorý nepoužíva veľa ľudí?
Používam Google Keep namiesto Google Kalendára. Pripadá mi jednoduchšie napísať poznámku alebo podujatie do zoznamu v Google Keep.Tiež používam Google Photos, často hľadám fotky podľa mapy, kde boli fotky vytvorené.

Ktorý produkt od Google nepoužívaš napriek tomu, že ho veľa ľudí používa?
Google Kalendár pre osobné použitie. Používam ho len v práci.

Za život programátora prídu chvíle, keď človek niečo chybne zmaže alebo upraví, jednoducho povedané, že niečo „pobabre“. Dostala si sa niekedy aj ty do takejto situácie, na ktorú teraz spomínaš s úsmevom?
Samozrejme (smiech). „Uľahčila“ som život niekoľkým desiatkam tisícom Gmail užívateľom, keď sa dostal môj kód s ArrayIndexOutOfBoundsException do produkcie. Potom to nejaký dobrák kolega hneď opravil.

Čo všetko sa dá v komplexe Googlu robiť? Najmä čo sa týka voľnočasových aktivít, šport, stravovanie,...
Myslím, že všetko, na čo si len spomeniete. Desiatky kaviarní, športové strediská, športové kluby, záujmové kluby (fotografi, žongléri, hráči kariet, atď.), plávanie, tenisové a iné kurty, masáže, atď. Ale je dôležité spomenúť, že len malé percento zamestnancov využíva voľnočasové zariadenia. Väčšina ľudí príde do práce, pracuje, naobeduje sa, dá si prípadne kávu a pracuje až do večera. Potom si buď dá večeru v práci, alebo ide domov, ak má večeru doma.

Majú nejaké netradičné benefity?
V USA medzi benefity patri napriklad čiastočné pokrytie poplatkov na adoptovanie detí (aj pre rodičov rovnakého pohlavia), preplácanie študentských pôžičiek, finančný coaching, dôchodkové sporenie, možnosť 4 týždne do roka robiť odkiaľ len chceme, pokrytie rodičovskej dovolenky aj pre mužov, starostlivosť o mentálne zdravie, právnická poradňa, zdravotná advokácia pre trans zamestnancov, wellness centrum priamo v kanceláriách, atď. Ostatné benefity sú popísané na https://careers.google.com/benefits/

Môžu sa zamestnanci podieľať aj vlastnými nápadmi alebo len vykonávajú zadanú prácu?
Vlastnými nápadmi sa podieľať musíme. Bez toho by neexistoval kariérny rast a kariérny rast sa očakáva od každého zamestnanca. Softvéroví inžinieri navrhujú svoju vlastnú architektúru, vlastné API a všetko, čo treba naimplementovať. Samozrejme, produktový inžinier navrhne samotnú užívateľskú skúsenosť, ale technické prevedenie je navrhnuté inžiniermi. Technický návrh dáme do dokumentu „Design Doc“, ktorý naši kolegovia okomentujú a navrhnú zmenu a zlepšenia. Až keď je „Design doc“ skontrolovaný a schválený, až potom môžeme začať s implementáciou a programovaním.

Rozhoduje, aké ma človek vzdelanie alebo stačí len prax a vedomosti?
Prax a vedomosti sú cenené vyššie než akékoľvek vzdelanie. Mala som niekoľkých kolegov, ktorí nemali univerzitný titul, ale mali úžasné skúsenosti, kvôli ktorým ich Google vyhľadal.

Môžu programátori nahliadať aj do zdrojových kódov iných aplikacií a služieb, na ktorých nepracujú?
Áno, skoro úplne do všetkých. Ešte sa mi nestalo, že by som nemohla nájsť zdroj nejakého kódu aj mimo môjho teamu. Prístup ku zdroju je dôležitý aj kvôli reusability (opakované používanie, pozn. autorky) kódu a eliminovania kopírovania a duplikovania námahy.

Aké školenia robí Google? Vzdeláva svojich zamestnancov aj ďalej?
Školení je veľa. Niektoré sú povinné, ale väčšina sú dobrovoľné. Ku povinným patrí školenie o vytváraní inkuzívneho pracovného prostredia, školenie o správaní zamestnancov voči kolegom a klientom, školenie o bezpečnosti dát. Dobrovoľných školení sú stovky a väčšinou sú špecifické konkrétnej role, ktorú človek zastupuje. Napríklad my inžinieri máme prístup ku školeniam o programovaní, o narábaní s dátami, ale tiež sa môžeme celoživotne vzdelávať na univerzitách a Google to čiastočne hradí.

Je pracovná doba flexibilná alebo človek musí v danom dni odpracovať̌ minimálny počet hodín?
Pracovná doba je úplne flexibilná. Ak dokážem splniť môj plán za 4 hodiny, nikoho nezaujíma, že tam nesedím 8 hodín. Väčšina ľudí ale pracuje približne 8 hodín denne. Dôležité je byť na stretnutiach, na ktoré som pozvaná, a byť dostupná na online komunikácii a e-maili, aby ma mohli kolegovia osloviť s otázkami.

Dá sa zneužívať voľnosť alebo je to kontrolované?
Kontrolované sú len výsledky. Nikto nás nekontroluje, či sme, alebo nie sme fyzicky v práci alebo online. Očakáva sa, že budem online minimálne počas doby, keď kolegovia potrebujú niečo so mnou konzultovať a že som responzívna na ich e-maily a pod.

Google naberá hlavne ľudí, ktorých práca baví, ktorí sú proaktívni, baví ich riešiť problémy – z mojej skúsenosti si niektorí ľudia nedokážu predstaviť túto voľnosť, a myslia si, že proste nemakáme, ale opak je pravdou – všetci makajú ako fretky. (úsmev)

Sú kolegovia komunikatívni a priateľskí alebo skôr uzavretí?
Väčšina z nich sú komunikatívni a priateľskí. Samozrejme, že máme aj ľudí na spektre, ktorí sú často menej sociálni a viac introvertní.

Usporiadavajú sa firemné teambuildingy?
Áno, aj pred covidom, aj počas covidu. Naposledy sme vytvárali vlastné parfumy (poslali nám sadu ingrediencií rovno domov) a predtým sme robili doma čerstvú mozzarellu (tiež nám prišla sada ingrediencií a varili sme všetci cez Google Meet).

V akých jazykoch sa najviac programuje, prípadne aké systémy sa využívajú?
Java, Python a C++ sú dominantné. Niektoré tímy používajú aj iné jazyky. Ja pracujem v Jave a niekedy v Pythone. Väčšina systémov je vyvinutá in-house. Workstations pre developerov bežia na Linuxe (mame vlastný Linux build konfigurovaný len pre Google developerov). Google servery tiež bežia na Linuxe, ktorý je modifikovaný pre naše potreby. Samotné programy sú tiež vyvinuté in-house, napríklad namiesto Apache web serverov používame niečo, čo sa volá Google Web Server (GWS). Máme aj vlastnú databázu (namiesto MySQL), vlastný indexingový systém, vlastný autentifikačný systém, vlastný program na manažovanie stoviek tisícov prác, v ktorých bežia všetky naše aplikácie na tisíckach mašín.