V decembri 2018 sa vozidlový park Dopravného podniku mesta Žiliny (DPMŽ) rozrástol o dva najmodernejšie elektrobusy. Tie už takmer dva a pol roka premávajú na viacerých linkách mestskej hromadnej dopravy. Ich pohon zabezpečuje výhradne elektrická energia, vďaka čomu neprodukujú žiadne emisie.
Vozidlá typu Škoda Perun 26SH01 majú celkovú dĺžku 12 metrov, sú nízkopodlažné, plne klimatizované, vybavené kamerovým systémom a elektronickým počítaním cestujúcich. Nechýba v nich ani pripojenie na wifi, USB nabíjačky či digitálna rádiostanica.
Maximálna obsaditeľnosť jedného elektrobusu je 73 osôb, pričom 28 miest je na sedenie a 45 miest na státie. Dojazd týchto vozidiel na jedno nabitie je minimálne 100 kilometrov, pri priebežnom nabíjaní dokážu dosiahnuť dojazd až do 300 kilometrov.
Dodávkou elektrobusov sa zavŕšila obnova vozidlového parku DPMŽ, ktorá začala v roku 2014
Prevádzkou nových trolejbusov, hybridných autobusov, no najmä prevádzkou elektrobusov sa umocnil význam elektormobility v mestskom prostredí v rámci dopravy. Mesto Žilina sa tak stalo jedným z najzelenších miest na Slovensku v oblasti mestskej hromadnej dopravy.
Počas štyroch rokov pribudlo na žilinských cestách 19 nízkopodlažných autobusov s dieslovým pohonom, 16 nízkopodlažných autobusov s hybridným pohonom a dva elektrobusy, ktoré svojou jedinečnosťou a použitými technológiami predstavujú technologický vrchol vozidlového parku DPMŽ.
Galéria: 17 fotiek
Žilina tiež získala 44 nových nízkopodlažných trolejbusov, z ktorých dva sú parciálne a teda dokážu vďaka batérii prejsť menšiu vzdialenosť aj bez priameho napájania z trakčného vedenia. Tieto vozidlá je možné stretnúť napríklad na linke jazdiacej popri Vodnom diele.
Výška investície do moderných elektrobusov predstavovala sumu 1 149 200 eur, samospráva sa podieľala spolufinancovaním vo výške päť percent.
„Od spustenia prevádzky dvoch 100%-ných elektrobusov typu ŠKODA 26SH01 uplynulo presne 873 dní. Za ten čas môžeme skonštatovať, že elektrobusy sa stali bežnou súčasťou žilinskej MHD a priebežne ste ich mohli stretnúť takmer na všetkých linkách,“ uvádza DPMŽ na sociálnej sieti.
Niekoľko zaujímavostí o elektrobusoch v žilinskej MHD:
- 0% emisií
- 2 možnosti nabíjania - pomocou pantografu z trakčného vedenia alebo zásuvkou zo statickej nabíjacej stanice
- +7 ton - presne o túto hodnotu je elektrobus ťažší oproti autobusu so spaľovacím naftovým motorom
- -50% - náklady na pohonné hmoty elektrobusov počas letného režimu sú o polovicu nižšie oproti autobusom so spaľovacím naftovým motorom
- 100 km - je výrobcom garantovaný dojazd
- 100% - elektrobusy sú plne elektrické a to vrátane vykurovania (štandardné modely používajú naftový generátor)
- 150 min - čas, za ktorý sa elektrobus nabije do plnej kapacity pri využití rýchlonabíjania
- 156 km - doteraz maximálne dosiahnutá hodnota dojazdu
- 375 Ah - celková kapacita batérií
Okrem spomenutých zaujímavostí majú žilinské elektrobusy, ako jediné z celého vozidlového parku, plne digitálny kokpit a zároveň sú (zatiaľ) vedené ako najspoľahlivejšie vozidlá.