Žilinčania môžu v týchto dňoch stretnúť v uliciach autobus vybavený viacerými kamerami a monitorovacími systémami. Ide o realizáciu pilotného projektu inteligentnej smart mobility priamo v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy.
Na autobusovej linke číslo 30 boli v utorok 20. apríla inštalované viaceré zariadenia slúžiace na zber údajov. Realizáciu projektu Žilinskej univerzity v Žiline umožnili Dopravný podnik Žilina (DPMŽ) a mesto Žilina.
„Projekt je realizovaný v spolupráci s STU Bratislava za podpory Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie a Ministerstva dopravy a výstavby SR. Technologickým partnerom projektu je spoločnosť Siemens. Aj vďaka tomuto projektu by mohli na Slovensku o pár rokov jazdiť autonómne vozidlá,“ spresňuje Žilinská univerzita.
UNIZA a DPMŽ sa dohodli na Memorande o spolupráci na podporu vedecko-výskumných a inovačných aktivít. Projekt pozostáva z viacerých fáz, pričom UNIZA je riešiteľom tretej fázy, v ktorej sa zbierajú údaje počas dvoch dní, 21. 4. - 22. 4. 2021.
Projekt v Žiline vedie Oddelenie medzinárodných výskumných projektov (OMVP) - ERAdiate+ v spolupráci s Fakultou elektrotechniky a informačných technológii (FEIT) a Fakultou riadenia a informatiky (FRI).
Trasa autobusovej linky č.30 bola zvolená vzhľadom na rozmanitosť cestnej infraštruktúry, ktorou prechádza
Technologické zariadenia umiestnili na autobus, ktorý premáva ako linka číslo 30 na trase Vranie - Budatín - Železničná stanica - UNIZA a späť. Autobus je osadený siedmimi kamerami, lidarom, dvomi GPS modulmi, dvomi akcelerometrami a LTE modemom. Okrem údajov zo všetkých týchto senzorov sa zaznamenajú aj všetky údaje z CAN zbernice vozidla.
Technológia zberu údajov dokáže v reálnom čase synchronizovane zbierať údaje z inštalovaných zariadení ako aj prevádzkové údaje zo zbernice CAN autobusu v objeme desiatok Terabajtov denne. Zozbierané údaje budú analyzované a vyhodnocované z pohľadu statickej (dopravné značenie, budovy, sústava mestského osvetlenia a podobne) a dynamickej infraštruktúry (pohyb chodcov, iných dopravných prostriedkov, zvierat).
Analýzou zozbieraných údajov bude možné vytvoriť potrebné algoritmy pre „tréning“ automatizovaných a autonómnych vozidiel. Prvá fáza projektu začala 9. apríla 2021, keď prebehla inštalácia technologických zariadení na autobus Dopravného podniku mesta Bratislava, ktorý premáva ako linka č. 144 na trase z Koliby na Kamzík.
Druhá fáza prebiehala v termíne od 16. do 18. apríla 2021, keď bol rovnaký zber údajov realizovaný na električke č. 1 v Bratislave.
„Vďaka špičkovému výskumu a vzájomnej spolupráci partnerov projektu môžeme získať nielen unikátne know how v oblasti smart mobility, ale aj držať krok s vyspelým svetom a modernými technológiami,“ povedal prof. Ing. Pavol Rafajdus, PhD., prorektor pre vedu a výskum z UNIZA.