Poškodený diaľničný most na Liptove, ktorý je uzavretý od roku 2018, zbúrajú a postavia nanovo


Foto: Poškodený diaľničný most na Liptove, ktorý je uzavretý od roku 2018, zbúrajú a postavia nanovo Foto: Národná diaľničná spoločnosť

Na diaľnici D1 v smere z Popradu do Liptovského Mikuláša sa nachádza most, ktorý je od roku 2018 uzavretý. Premávka je v tomto úseku presmerovaná do protismerného jazdného pásu, s čím sú spojené dopravné obmedzenia.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) informovala, že v decembri 2020 získala stavebné povolenie, ktoré nadobudlo právoplatnosť v januári tohto roka. Po skončení zimnej údržby tak môže zahájiť práce na búraní a výstavbe nového mosta.

„Práce bude realizovať spoločnosť Swietelsky-Slovakia. Nový most bude mať dĺžku 150 metrov, šírku 15 metrov a výšku 8,30 metra. Búracie práce potrvajú deväť týždňov. Ihneď po odstránení konštrukcie pôvodného mosta sa začne s výstavbou nového mosta,“ spresnila NDS.

Lehota výstavby je 641 dní, ukončená by mala byť v lete budúceho roka. Nový most bude realizovaný podľa podmienok žltého FIDIC-u. Zhotoviteľ v súčasnosti už projektuje dokumentáciu pre samotnú realizáciu stavby.

Žltý FIDIC (Fédération Internationale des Ingénieurs - Conseils) vyžaduje od projektanta ekonomické myslenie a smerovanie k optimalizácii nákladov. Jeho výkon sa vtedy odvíja od snahy o zníženie vlastných nákladov na strane zhotoviteľa.

Opravu plánovali začať už v roku 2019, pre námietky sa termíny posunuli

Aktuálne uzatvorený diaľničný most bol postavený ešte v roku 1984 ako súčasť stavby úseku diaľnice D1 Liptovský Ján - Liptovský Hrádok. Jeho poškodenie odhalili pri pravidelnej prehliadke v roku 2016. Krátko na to začala oprava, ktorá poukázala na silné narušenie betónu nosnej konštrukcie na viacerých miestach.


Diaľničiari preto dali vyhotoviť rozšírený dodatkový diagnostický prieskum, ktorý potvrdil, že poškodenie je oveľa väčšieho rozsahu. Na základe získaných výsledkov prieskumu sa rozhodlo o zbúraní celého mosta.

„Verejné obstarávanie na uskutočnenie stavebných prác sme vyhlásili v roku 2019. Z dôvodu podaných námietok bola súťaž ukončená až koncom vlaňajšej jesene - v novembri 2020 sme podpísali zmluvu na realizáciu prác s úspešným uchádzačom,“ uvádza Národná diaľničná spoločnosť.

Po zbúraní a výstavbe nového mosta je v pláne rekonštrukcia druhého mostného objektu, ktorý sa aktuálne využíva na obojsmernú premávku.

Vodičov čakajú len krátkodobé dopravné obmedzenia počas víkendov

K súčasným obmedzeniam na diaľnici D1 už ďalšie nepribudnú. Do sprevádzkovania nového mosta čaká motoristov obmedzenie premávky len na ceste druhej triedy II/537 pod mostom a aj to len krátkodobo. Počas búrania bude potrebné počítať s úplnou 48-hodinovou uzáverou. O presných termínoch bude motoristickú verejnosť informovať NDS vopred.

Výstavba bude pozostávať z nasledovných prác:

  • príprava staveniska
  • zhotovenie pilotážnych plošín
  • vytýčenie spodnej stavby
  • zhotovenie šablón, vŕtanie a betonáž pilót opôr
  • zhotovenie výkopov pre zakladanie
  • zhotovenie podkladových betónov
  • betonáž základových blokov
  • zhotovenie drieku podpery
  • debnenie a betonáž nosnej konštrukcie
  • predpätie nosnej konštrukcie
  • odstránenie skruže
  • dokončenie zásypov opôr a betonáž prechodových dosiek a krídiel
  • izolácia nosnej konštrukcie
  • zhotovenie ríms, vozovky
  • zhotovenie ostatného príslušenstva mosta – zvodidlá, zábradlie, terénne úpravy
  • umiestnenie značiek pre sledovanie trvalých pretvorení
  • dokončenie mosta a jeho uvedenie do prevádzky


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť