Organizátori žilinského Startup Weekendu 2019: Hlavne sa nebáť prísť a veriť si


Foto: Organizátori žilinského Startup Weekendu 2019: Hlavne sa nebáť prísť a veriť si Foto: Startup Weekend Žilina

Už tento víkend 18 - 20. októbra 2019 odštartuje v Žiline 54-hodinový maratón nápadov, realizácií, workshopov, práce a inovácií. V poradí ôsmy ročník Startup Weekend Žilina sa blíži, na hackathone si za 54 hodín môžeš vyskúšať zrealizovať svoj nápad do funkčného prototypu a nakoniec ho odprezentovať porote zloženej z úspešných podnikateľov a investorov.

Symbolika ležatej osmičky aktuálneho ročníka poukazuje na potenciál a možnosti inovácií, pred samotným víkendom sme vyspovedali organizátorov. Tí prezradili napríklad aj to, ktoré ročníky boli ich obľúbené či poskytli odporúčania pre každého, kto stále zvažuje účasť. 

Čo všetko znamená Startup Weekend Žilina z organizačného hľadiska a aké sú vaše úlohy počas 54 hodinového maratónu?

Hlavná časť organizácie sa udeje v čase pred podujatím. Na to, aby tento jeden víkend vyšiel dobre, pracuje viacero dobrovoľníkov vo svojom voľnom čase už niekoľko mesiacov vopred.

Hlavné úlohy sú zabezpečiť sponzoring nákladov podujatia, získať dobrých mentorov, porotcov, urobiť podujatiu dobrý marketing a zohnať kvalitných účastníkov. Potom je tu množstvo drobných operatívnych úloh ako zabezpečiť priestor so správnym vybavením, tričká, občerstvenie na event, stravu, leadrov workshopov a tak ďalej.

Počas samotného víkendu potom riešime veľa operatívnych detailov a zabezpečenie aby zúčastnené tímy mali maximálnu podporu pri svojej práci. A na konci všetko upratať. Čo po viac ako 130 ľuďoch dá zabrať.

Kto bude tento rok pomáhať s mentoringom? 

Zoznam mentorov je na stránke eventu - swzilina.eventbrite.com. Každý jeden z nich má bohaté skúsenosti v oblastiach svojej expertízy, poradiť účastníkom budú vedieť v marketingu, biznis developmente, product developmente, financiách, škálovaní a iných.

Za všetkých spomeniem len Bohumila Pokšeftla, CEO rýchlo rastúceho startupu Kontentino, Vlasta Kociána, ktorý je v predstavenstve Krosu a Soňu Ondrejkovú, známu biznis mentorku. 

Spomínate si, ktorý ročník bol podľa vás najlepší a prečo? 

Každý rok bol niečím výnimočný. Pre mňa sú najpamätnejší prvý a druhý. Prvý pre to, lebo to bol môj prvý Startup Weekend z hľadiska organizácie.

Druhý, keď vyhral BeeSafe a ich finálová prezentácia, ktorá bola pre mňa najlepšia zo všetkých ktoré som videl. Na druhom mieste finálových prezentácií pre mňa je PureJunk, no drvivá väčšina tímov odvedie na finále skvelú prácu. Myslím, že prekvapia aj samých seba.

Na podujatie sa dá prísť ako zástupca odvetví developerov a progamátorov, dizajnérov, biznismenov a marketétorv či odborníkov na určitú oblasť, tzv. industry expertov. Čo by ste v krátkosti poradili jednotlivým typom? 

Hlavne sa nebáť prísť a veriť si. Nik nie je dokonalý a cez víkend sa snažia ísť všetci na maximum, odovzdávať si znalosti a skúsenosti. Pracuje sa v tímoch, takže výsledkom je tímová robota, ktorá sa prezentuje. 

Pri skladaní tímov sa zväčša formujú tak, aby bola rôznorodosť rolí čo najpestrejšia. Viac rôznych rolí môže priniesť viac uhlov pohľadu, nájsť viac riešení, ale aj zhodnotiť jednotlivé návrhy a riziká a vybrať tak to najlepšie z nich. A potom sa pustiť do práce, lebo výsledok nie je len o prototype, aby vyzeral a slúžil čo najlepšie, ale aj o prieskume trhu, oslovovaní potencionálnych zákazníkov, navrhnutí biznis modelu, ceny a nákladov, skúmaní konkurencie.

V skratke je jedno, čo robíš a ako moc sa cítiš, že si namakaný alebo slabý. Príď a ukáž čo je v tebe. Možno po udalosti zistíš, že si sa celý čas podceňoval, alebo v tom horšom prípade… 


Čo môžem očakávať keď prídem na Startup Weekend a čo si z neho odnesiem? 

Minimálne tričko, dobré jedlo a reklamné predmety :) 

Ale nie, na udalosti sa dá veľa naučiť, napríklad ako pracovať s nápadmi. Ako zistiť, či sa vôbec nad nejakým nápadom oplatí zamýšľať a ak áno, ako postupovať - zvalidovať nápad, urobiť si jednoduchý biznis model, vytvoriť MVP, natrénovať si prezentáciu nápadu. Je toho podľa nás veľa, čo sa za tento víkend dá naučiť a osvojiť si.

Okrem toho spoznáte na udalosti mnoho zaujímavých ľudí z okolia,  ktorí sú na rovnakej vlne, takže s nimi môžete počítať aj do budúcna pri práci na rôznych nápadoch alebo projektoch. K dispozícií sú aj skúsení mentori (nie len z okolia), ktorí vedia vo veľa veciach poradiť, čo funguje, čo nie, ako čo funguje. Proste praktické veci zo života v biznise.

V ideálnom prípade môžete odísť s kvalitným tímom a nápadom, ktorý rozvíjate aj po víkende a môžete sa pokúsiť z neho vybudovať reálny produkt a biznis okolo neho. K tomu s kontaktmi na investorov a ľudí pohybujúcich sa v startup sfére môžete časom obdržať aj financie alebo inú formu investícií, ktoré vás môžu skokovo posunúť napred.  

Aký projekt nie je vhodný na Startup Weekend Žilina a naopak, s čím sa nemusím báť prísť? 

Každý projekt by mal byť inováciou a byť niečím unikátny. Nemusí byť unikátny celosvetovo, ale aspoň lokálne. Pár rokov dozadu vyhrala na SWZA bezlepková pekáreň. Minulý rok bola medzi výhercami požičovňa luxusných odevov.

Veľa ľudí si myslí, že nápadom musí byť nejaká aplikácia a že sa to musí točiť okolo IT, čo vôbec nie je pravda. Projekty sa často zaoberajú ekologickými problémami, rôznymi vylepšovákmi, novinkami a trendmi…

Dva roky dozadu prišla partia s nápadom vyrobiť biznis stôl - kúpili materiál, zohnali náradie a vytvorili prototyp stola na parkovisku. Bola to celkom zaujímavá skúsenosť a zážitok, pretože celý víkend pršalo. 

Myslíme si, že takmer hocijaký projekt je vhodný na StartupWeekend, pokiaľ je v ňom aspoň trošku kreativity a inovácie. Hlavne účastník, ktorý s nápadom príde, musí cítiť vážny nedostatok/problém, minimálne v jeho okolí, a mať naň riešenie. Také, v ktoré verí, že by mohlo byť prospešné. 

Ktoré projekty zo Slovenských Startup Weekendov sa najviac uchytili a fungujú dodnes? 

Jedným z top príkladov je veľmi známe a stále rastúce Slido, ktoré vyhralo bratislavský StartupWeekend. Chalani zo Startitup Group začali rovnako na bratislavskom podujatí.

Z toho žilinského spomenieme BeeSafe, PureJunk či Klindesk. Viacero ľudí ďalej podniká v niečom inom. Konverzia je na úrovni jedného percenta, čo je štandard, dokonca ľahký nadpriemer. Proste to pravidlo, že prežije 1 z 10 projektov, platí aj v našom prípade. 

Je podujatie len pre tímy alebo môže prísť aj jednotlivec a nájsť tím na podujatí? 

Udalosti sa môže zúčastniť ako skupina, tak aj jednotlivec. StartupWeekend začína v piatok prezentáciou nápadov účastníkov, ktoré následne samotní účastníci aj hodnotia. Potom sa okolo najlepších nápadov skladajú tímy. Celý tento proces je úplne nezáväzný a pridať sa môže hocikto k hocikomu.

Výhodu majú skupinky, lebo takmer s istotou zložia tím a môžu pracovať na zvolenom nápade. Jednotlivci musia buď presvedčiť, alebo sa k niekomu pridať. Ale bežne sa stáva, že jednotlivci vytvoria tímy. Niekedy k sebe pritiahnú aj skupinky 

8. ročník Startup Weekendu Žilina začína už o dva dni, pre našich čitateľov organizátori pripravili promokód SWZA4ZILINAK, vďaka ktorému získate zľavu 20 percent. Rezervovať miesto si môžeš tu!


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu