Redakčný test: Hyundai Santa Fe - Výkladná skriňa


Foto: Redakčný test: Hyundai Santa Fe - Výkladná skriňa
Galéria: 60 fotiek

V minulom období som sa pri každom teste modelu s logom Hyundai nedokázal ubrániť pozitívnym pocitom z citeľných pokrokov, ktoré automobilka z Kórejského polostrova zaznamenala. Hyundai je v mojich očiach jedným z najprogresívnejších automobilových výrobcov súčasnosti. Obrovské očakávania preto logicky smerujú aj k novému modelu Santa Fe.

V Európskom priestore, s odmyslením si už samostatnej značky Genesis, je práve model Santa Fe vlajkovou loďou značky! Kórejci preto nechceli nechať nič na náhodu a svoje veľké SUV vyšpikovali modernými technológiami. Niektoré z nich sa pritom v automobilovom priemysle objavujú vôbec po prvý krát.

Nový Hyundai Santa Fe s najvýkonnejším turbodieslom 2,2 CRDi, skombinovanom s 8 st. automatickou prevodovkou a špičkovej výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR s.r.o., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Hyundai v našom regióne.

SUV s označením Santa Fe značka Hyundai po prvý krát predstavila už v roku 2000. Model, ktorého názov je inšpirovaný rovnomenným Americkým mestom, sa veľmi rýchlo zaradil medzi najžiadanejšie SUV od Hyundai. Každá generácia dotknutého modelu najlepšie demonštrovala samotný technologický vývoj a pokrok automobilky. Aktuálne má Hyundai v ponuke už 4. generáciu modelu Santa Fe. Tá sa pred pár týždňami objavila už aj na Slovenskom trhu.

Na rozdiel od svojho predchodcu je nové Santa Fe dostupné už „len“ s jedným typom karosérie. Väčší model Grand Santa Fe v ponuke už nefiguruje. Nikomu to ale nemusí byť až príliš ľúto, pretože 7-miestny interiér je podľa očakávania k dispozícii aj pri testovanej novinke. Toto samozrejme ale ani z ďaleka nie je tá najzásadnejšia informácia. Hyundai svoje najväčšie európske SUV pri generačnej obmene ešte viac priblížil k prémiovému segmentu.

Galéria: 60 fotiek

Plne tomu zodpovedá napríklad stvárnenie a prevedenie interiéru, ku ktorému sa podrobnejšie dostaneme. Ambiciózne možnosti značky zvýrazňujú aj použité technológie. Za všetko spomeňme napríklad zvýšenú tuhosť karosérie, špičkový head-up displej prevzatý z modelov Genesis, vylepšený systém pohonu všetkých kolies HTRAC či plejádu asistenčných systémov.

V poslednej spomínanej kategórii hrá prím predovšetkým po prvý krát použitá technológia, ktorá má za úlohu zabrániť nechcenému zabudnutiu dieťaťa v aute! V tomto roku má naviac do ponuky pribudnúť aj revolučná možnosť spojená s prístupom do vozidla ako aj jeho štartovaním na základe nasnímaného odtlačku prsta.

Na našom trhu je novinka dostupná výhradne s pohonom všetkých kolies HTRAC a ponuka motorov pozostáva tiež výhradne z moderných turbodieslov. Základom je verzia 2,0 CRDi s výkonom 150 koní v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia je vyladená aj na výkon 185 koní, kedy sa už kombinuje s novou 8-st. automatickou prevodovkou. Špičkový variant následne predstavuje nami testovaný turbodiesel 2,2 CRDi s výkonom rovných 200 koní, kombinovaný výhradne s 8-st. automatickou prevodovkou.

Zaujímavý dizajn s vlastnou identitou

Ak značku Hyundai v nedávnej minulosti niektorí z nás kritizovali za až príliš fádny dizajn bez nápadov, pri novom modeli Santa Fe určite musia svoj názor určite zmeniť. Dizajnovo odvážna novinka sa z veľkej časti inšpirovala vzhľadom menšieho modelu Kona. Typickým prvkom je preto mohutná maska chladiča kaskádovitého tvaru. Jej vrchná časť je prostredníctvom pochrómovanej lamely opticky prepojená s uzučkými panelmi denného svietenia, zasahujúcimi hlboko do bočnej línie karosérie. Panely s hlavnými svetlometmi, ktoré v našom prípade disponovali špičkovou LED technológiou, sa nachádzajú o úroveň nižšie.

Galéria: 60 fotiek

Predný nárazník pôsobí pomerne dynamicky. V jeho spodnej časti si okrem neodmysliteľného ochranného oplastovania našli svoje miesto aj hmlové svetlá. Z užívateľského hľadiska musíme pochváliť, že hmlovky aj napriek svojmu umiestneniu nie sú celkom „na rane“ ani pri prípadných výjazdoch do terénu. Pri pohľade z boku najlepšie vyznieva masívnosť a robustnosť novej generácie modelu Santa Fe.

Podčiarkujú ju efektné kolesá z ľahkých zliatin o priemere 19 palcov a stále dostatočnou porciou gumy, ktoré veľkému SUV pasujú ako uliate.

Výrazné ochranné plasty lemujúce spodnú hranu vozidla sú v tejto kategórii štandardom. Zaujímavým dizajnovým prvkom je výrazná linka nad kľučkami oboch párov dverí, opticky prepájajúca predné a zadné svetlomety. Práve zadné LED svetlá predstavujú najpútavejšiu časť zadných partií nového modelu. Efektný svetelný podpis ponúka za tmy zaujímavý 3D efekt. Za zmienku stojí i masívny nárazník, v ktorého pravej časti sa nachádzajú dve reálne funkčné koncovky výfuku.

Nový Hyundai Santa Fe ako celok pôsobí nielen masívne a robustne ale aj veľmi originálne či extravagantne. A práve toto bude v porovnaní s konkurenciou pravdepodobne aj jeho veľmi silnou stránkou.

Priestranný interiér s prémiovou atmosférou

Svojou vlastnou cestou kráča nové Santa Fe aj v interiéri. Dizajn palubnej dosky je pomerne členitý a zároveň aj originálny. Na druhej strane aj tu môžeme tiež nájsť mnohé prvky typické aj pre ostatné modely značky Hyundai. Za všetko spomeňme napríklad do priestoru vystupujúci monitor multimediálneho rozhrania. Ešte viac ako vzhľad ma pri kabíne novinky zaujali použité materiály. Celá vrchná časť palubnej dosky je potiahnutá kožou, čo pôsobí luxusne a prémiovo. Aj kvalitou dielenského opracovania sa Hyundai dnes môže už smelo porovnávať s tými najlepšími!

Okrem luxusnej atmosféry zaujala nová generácia aj priestrannosťou kabíny a príjemným prekvapením je tiež výhľad z vozidla. A to dokonca aj v smere šikmo dopredu, čo je pri SUV tejto veľkosti skôr výnimka ako pravidlo.

Galéria: 60 fotiek

Na palube testovanej novinky si s najväčšou pravdepodobnosťou prídu na svoje konzervatívne orientovaní používatelia, ako zástancovia moderných technológií. Oba spomínané svety azda najlepšie spája prístrojový panel. Jeho plne digitálnu stredovú časť s grafickým rýchlomerom dopĺňajú klasické analógové „budíky“ po stranách. Spomenutý displej ponúka veľmi pekné stvárnenie.

Jeho vzhľad sa mení na základe aktuálne zvoleného jazdného režimu. Tým odpadáva často neprehľadná a pre mnohých aj zbytočná možnosť osobnej personalizácie. Ako sme už pri modeloch značky Hyundai zvyknutí, silnou stránkou zostáva aj ergonómia. Všetky ovládacie prvky sú tu usporiadané v prehľadných moduloch. Interiér ale zároveň nepôsobí „pretlačitkovaným“ dojmom. Palec hore si zaslúži prehľadný panel klimatizácie.

Dotykový monitor infotaimentu s priemerom 8 palcov ponúka už dobre známe funkcie. Samozrejmosťou je i navigačný modul. V praxi sme si ale najviac užívali špičkovú sústavu kamier, monitorujúcich celé okolie vozidla. Toto riešenie značne uľahčuje manévrovanie v tesných priestoroch. V kvalite výstupu ako aj rozlíšení obrazu novinka medzigeneračne opäť značne zvýšila úroveň.

Už spomenuté veľkorysé priestorové pomery najlepšie odrážajú pohodlné a veľkorysé kreslá pre vodiča a jeho spolujazdca. K celkovému komfortu cestovania prispieva dobré prekrytie prahov dverí. Dvojica dospelých pasažierov sa veľmi pohodlne odvezie aj v druhom rade. O značnej priestorovej rezerve pre nohy a hlavu, ako aj o slušnej variabilite, je v tomto prípade zbytočné písať. Pocitovo solídny je aj parameter vnútornej šírky. Prostredný pasažier musí ale aj v tomto prípade počítať s o niečo diétnejšie dimenzovaným miestom. Naopak, veľkú pochvalu si aj napriek pohonu všetkých kolies zaslúži prakticky neexistujúci stredový tunel, v ktorom je tradične umiestnený kardan.


Nami testované Santa Fe disponovalo aj príplatkovým tretím radom sedadiel. V cenníku pri tejto položke svieti príplatok rovných 1000 eur. Po treťom rade odporúčame aj napriek tomu siahnuť len v prípade, ak ho skutočne potrebujete. Napriek medzigeneračne predĺženému rázvoru sa úplne vzadu na dlhých trasách pohodlne odvezú len deti resp. osoby nižšieho vzrastu. Na druhej strane, aj tu majú pasažieri k dispozícii veľmi slušný komfort cestovania.

Prepracovaný je pritom i mechanizmus prístupu do tretieho radu. Krajné pravé sedadlo je možné “odistiť“ jednoduchým zatlačením tlačidla. Nechýbajú tu odkladacie priečinky na nápoje, či výduchy ventilácie s možnosťou nezávislej regulácie jej teploty. V prípade nepoužívania je tretí rad sedadiel veľmi vzorne skrytý v podlahe. Aj napriek tomu 7-miestna verzia ponúka o niečo menší objem kufra.

Pri 5-miestnom prevedení je tu k dispozícii 547 litrov, rýdzo 5-miestna konfigurácia ale ponúka až 625 litrov. V oboch prípadoch jasne cítiť, že novinka uprednostňuje potreby rodiny. Veľkorysý priestor pre batožinu boduje symetrickým tvarom a adekvátne nízkou nakladacou hranou. Pod podlahou si svoje miesto našla sada náradia a zmestí sa sem aj krycia roletka. Manuálna manipulácia s tretím radom sedadiel je veľmi intuitívna. Druhý rad je možné sklápať elektronicky priamo z kufra.

Samozrejmosťou je optimálne rovná podlaha. Maximálny objem pre batožinu následne ponúkne až 1625 litrov! V neposlednom rade dodajme, že aj nové Santa Fe našťastie neprišlo o plnohodnotnú rezervnú pneumatiku. Tá je stále umiestnená v spodnej časti vozidla pod batožinovým priestorom.

Galéria: 60 fotiek

Z hľadiska výbavy disponuje nami testovaná verzia Premium prakticky všetkým načo si spomeniete. Okrem kvalitného koženého čalúnenia, ventilácie predných sedadiel, špičkového Head-up displeja či kvalitného audia značky Krell, tu pútajú pozornosť predovšetkým asistenčné systémy. Okrem už dobre známych funkcii Hyundai prichádza po prvý krát s tzv. asistentom bezpečného opustenia vozidla. Ide o akúsi automatickú náhradu detskej poistky.

Tá v praxi zabraňuje neželanému otvoreniu dverí v prípade ak sa zozadu približuje iné vozidlo. Nové Santa Fe okrem toho vo svetovej premiére prichádza ja s dvojstupňovým systémom monitorovania priestoru na zadných sedadlách. Ten vo veľkej miere dokáže eliminovať neželané zabudnutie dieťaťa v aute.

Spoza volantu je Santa Fe okrem komfortu aj zábavné

V predošlých častiach sme už naznačili, že nové Santa Fe myslí v prvom rade na potreby rodiny. Tomu do značnej miery zodpovedá aj jeho jazdný prejav. Veľké SUV dokáže spoju posádku akoby odosobniť od okolitého sveta. Okrem špičkového odhlučnenia interiéru sa novinka pýši aj veľmi komfortným jazdným prejavom. Na druhej strane podvozok dokáže vodičovi stále sprostredkúvať aj dostatočnú spätnú väzbu smerom od vozovky.

Vďaka tomu toto veľké SUV možno zároveň označiť aj za šoférsky atraktívne. Už dávno som si spoza volantu takto priestranného vozidla nedokázal tak skvele užiť prejazdy cez zakrútené cesty. Jedným dychom ale dodávam, že v tomto prípade treba mať stále na zreteli nemalú celkovú hmotnosť vozidla. Azda aj preto sme počas nášho testu najčastejšie využívali režim Sport. Okrem toho novinka disponuje aj úsporným režimom Eco resp. inteligentným módom Smart, ktorý sa prispôsobuje správaniu vodiča.

Náš testovaný exemplár poháňal najvýkonnejší turbodiesel z ponuky. Reč je o motorizácii 2,2 CRDi s výkonom 200 koní. Agregát aj pri plne zaťaženom Santa Fe disponuje značnou dávkou výkonovej rezervy. Na druhej strane ale nejde o žiadneho extrémneho rýchlostného šprintéra. Spoza volantu preto cítiť, že tento podvozok by bol schopný zvládnuť s prehľadom aj väčšiu porciu konských síl. Tú si nakoniec môžu užívať napríklad za Atlantikom, kde sú v ponuke aj 6-valcové motorizácie.

Galéria: 60 fotiek

Náš testovaný 4-valcový turbdiesel si zaslúži veľkú pochvalu za príkladnú spoluprácu s novou 8-st. automatickou prevodovkou. Zmena jednotlivých prevodov prebieha v akomkoľvek režime hladko a bez zaváhania. Prevodovka sa stále snaží v maximálnej miere pracovať s optimálnym krútiacim momentom pohonnej jednotky.

Už v základe disponuje nové Santa Fe inteligentným pohonom všetkých kolies HTRAC. Funkciu „štvorkolky“ sme mali možnosť v rámci testu vyskúšať aj na snehu či ľade. V obidvoch prípadoch pracuje prakticky bez zaváhania. Novinka sa rozhodne nezľakne ani výjazdov mimo spevnené cesty. V stredne ťažkom teréne toho Santa Fe pri aktivovanom režime Lock, zvládlo až prekvapivo veľa.

Na jednej strane mu pri svetlej výške 185 mm veľmi „nevoňajú“ terénne zlomy, či prekríženie náprav, no na druhej strane ak má Hyundai všetky štyri kolesá na zemi, prejde toho po nestabilnom či klzkom povrchu rozhodne viac ako očakávate. O tom sme sa nakoniec presvedčili najlepšie na vlastnej koži, pri brodení sa hlbokým snehom.

Galéria: 60 fotiek

A náš celkový dojem?

Nová generácia modelu Hyudai Santa Fe posúva pomyselnú latku opäť o triedu vyššie. Chyby alebo slabé stránky sa v tomto prípade hľadajú naozaj len veľmi ťažko. Veľký palec hore si zaslúži aj pomer medzi nadobúdacou cenou a následne nadobudnutou hodnotou.

V Žiline si nový Hyundai Santa Fe môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Hyundai v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR s.r.o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Hyundai. 

Výbava - Cena

  • Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium (testovaný model) - od 44 990 €
  • Hyundai Santa Fe 2,0 CRDi Style - od 34 990 €

Plusy

  • Priestranný interiér
  • Jazdné vlastnosti
  • Veľmi dobre fungujúci jazdný asistenti

Mínusy

  • Obmedzené priestorové pomery v tretom rade 
  • Len minimálne možnosti osobnej personalizácie resp. príplatkovej výbavy

Technické parametre

ModelHyundai Santa Fe 2,2 CRDi Premium  
Motordiesel
Pohon4x4
Počet valcov4
Výkon kW / koní147 / 200
Krútiaci moment440 Nm
Pohotovostná hmotnosť1895 - 2020 kg
Maximálna rýchlosť203 km/h
Zrýchlenie z 0 na 1009,4 s
Prevodovkaautomatická
Počet stupňov8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu6,1 - 6,3 l / 100 km
Spotreba počas testu8,4 l / 100 km
PneumatikyKumho Wintercraft





Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Peter Hlačik