Nový minister dopravy Brecely verí, že D1 dokončia v roku 2020 - aj napriek úseku Turany - Hubová


Foto: Nový minister dopravy Brecely verí, že D1 dokončia v roku 2020 - aj napriek úseku Turany - Hubová Foto: artoo.cz
Novozvolený minister dopravy Roman Brecely (49) za stranu SIEŤ uviedol počas víkendu na straníckom zasadnutí rady regiónov, že odhaduje dokončenie diaľnice D1 v plnom profile už na rok 2020. Tento dátum je odvážny aj s prihliadnutím na problematický úsek Turany - Hubová pri Martine. Ide o jediný úsek diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc, ktorý nie je vo výstavbe a ani sa nesúťaží.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v prípade úseku Turany - Hubová stále čaká na správu EIA, ktorá stanoví jej vplyv na životné prostredie. Následne NDS správu odovzdá Ministerstvu životného prostredia. Ministerstvo životného prostredia následne vydá záverečné stanovisko, ktoré určí ďalší postup,” uviedla pre TASR hovorkyňa NDS Eva Žgravčákov

Odborníci magickému dátumu 2020 neveria, problémom je úsek Turany - Hubová

„Nemyslím si, že je to až také reálne,“ uviedol pre portál čas.sk k vyhláseniu ministra Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. „V prípade, že by sa robil tunel Korbelka, termín je nesplniteľný. Úžinový variant s dvoma menšími tunelmi by zase musel byť financovaný zo štátneho rozpočtu, to nám EÚ nepreplatí,“ doplnil Kajánek. Aj z hľadiska ochrany prírody je tunelový variant prijateľnejší a vítajú ho ochranárske združenia, vedci a najviac dotknuté obce.

„Ak by kompetentní naozaj odporučili výstavbu tunelového variantu, ochranárske organizácie i vedci by to jednoznačne uvítali. Tunelový variant z pohľadu ochrany prírody a krajiny i poskytovania ekosystémových služieb je najmenej problémový. Obchádza chránené územia, zosuvy v Kraľovanoch, v Kraľovanoch-Rieke a pri Rojkove, vyhýba sa jaskyniam v Kraľovianskom meandri, sutinovým lesom pod Kopou a jednému z najstarších rašelinísk v strednej Európe, Rojkovskému rašelinisku,“ vysvetľuje pre enviroportal.sk Slovensko Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici.

„Veľmi oceňujeme, aký prístup zvolilo v posledných mesiacoch ministerstvo dopravy a ministerstvo životného prostredia, kde už pozorujeme snahu tento problém vyriešiť nestranne a na základe spoľahlivých faktov. Pre definitívne vyriešenie asi najťažšieho diaľničného úseku na Slovensku to ani inak nie je možné. Aj počas ostatného procesu posudzovania totiž stále pribúdali nové údaje o možných rizikách tohto úseku. Jedným z takých je zvýšené riziko, že údolný variant môže poškodiť unikátne jaskynné systémy v Kraľovianskom meandri,“ dopĺňa Jozef Ridzoň zo SOS/BirdLife Slovensko.

Údolný variant je údajne lacnejší, spôsobil by však množstvo problémov a výstavba by sa predĺžila

Ak by predsa len vyhral údolný variant, ktorý má byť rýchlejší, celkova doba príprav a výstavby by sa v dôsledku kompenzačných opatrení mohla aj tak významne predĺžiť. Tento variant je často označovaný za lacnejší, pri pohľade na kompenzačné opatrenia sa však môže cena vyšplhať až na úroveň tunelového variantu. „Len v prípade obchvatu Bratislavy sa detaily kompenzačných opatrení dolaďovali viac ako rok. Našťastie tu sa pripravovali spolu s ostatnými dokumentami a nespôsobili zdržanie prípravy výstavby D4. V prípade diaľnice D1 však diskusia o kompenzačných opatreniach k údolnému variantu je len na úplnom začiatku,“ spresnil Ridzoň.

Údolný variant by mohol znamenať aj zvýšené riziko nehôd, keďže by jeho významná časť viedla pod strmými svahmi veľkofatranského masívu Kopy a počas zimy by na cestu nedopadalo priame slnečné svetlo. To by znamenalo zvýšený výskyt námrazy v úseku. „Jednoznačne by sme uvítali stavbu tunelového variantu. Už v súčasnosti je rozvoj našej obce zo severu limitovaný železnicou. Údolný variant diaľnice by nám poškodil územia na južnom okraji obce a zmaril by nám všetky životachopné rozvojové zámery v oblasti osady Rieka. Navyše by sa stavba mosta nad touto časťou našej obce negatívne dotkla miestnych obyvateľov znížením prístupu svetla do obydlí a vyšším hlukom. Preto budeme veľmi radi, ak sa konečne definitívne a čím skôr uvedený úsek diaľnice nestranne posúdi a uzavrie,“ uzatvára pre enviroportal.sk starosta obce Kraľovany Miloš Had.


Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu